måndag 7 april 2008

Nyligen bloggat: Sol och iskalla vindar

Svensk IT-blogg
Ok, det här jag läste i morse på michaelsageras.blogspot.com var så sött att man ville hoppa av glädje. Om man nånsin ska kunna gå vidare i detta livet, måste man läsa det här helt fantastisk,

Borde inte föra det vidare men jag bara måste! Hör här, michael sågerås skriver:
Det måste vara något nytt väderfenomen som visade sig idag. Det var en stor, rund och gul sak på himlen. Kan det vara SOLEN. JA, det visade sig att det var det. Ut fort som ögat med kameran jag hade tid till detta idag som tur var. Jag tog en sväng mot stan och stannade vid kanotklubben i Jönköping. Det var inte bara sol, det blåste också och sen fanns det isformationer kvar sen natten. Det blev rätt häftiga bilder, om jag får säga det själv. Bilderna har jag sedan behandlat efter en del av 7stegs metoden, Scott Kelbys nya bok.


Klicka in dig på Sol och iskalla vindar, säg vad du tycker om det ovan, snälla!

Surfade runt och hittade även detta idag:

michaelsageras.blogspot.com: Fotoaffisch a´la Scott Kelby
Jag var bara tvungen att göra som mr Kelby, skapa en affisch med en av mina bilder som jag tog idag. Hans bok 7stegs metoden kan verkligen rekommenderas. Den har i stort sett allt som hör bildredigering till eller bildbehandling kanske det heter. Den boken hör egentligen hemma hos alla som äger en digitalkamera och en dator med Photoshop i. Till bilden jag tog tidigare idag, jag tycker det är snyggt med rost har jag kommit på. Alltså gammal vind och väderpinad rost. Det är snyggt och varför inte rama in en sådan bild och sätta på väggen. Allt behöver ju inte vara vackra solnedgångar även om jag är väldigt förtjust i det också utan något helt annat som till exempel rost kan vara hur snyggt som helst med. Så här är den... min rostbild i affischformat.

michaelsageras.blogspot.com: Taberg
Idag hade jag möjligheten att ta en sväng mitt på dagen och styrde min kosa till Taberg. Det ångrar jag inte. Detta berg är faktiskt ganska häpnadsväckande, inte i sin storlek utan av vad det är gjort av. Berget består av titanomagnetitolivinit. Denna speciella bergart finns bara i berget Taberg och i Rhode Island i USA. Fascinerande, eller hur När man står vid bergets fot och försiktigt tar på det så tar man på något som är drygt 1,2 miljarder år gammalt. Tänk er det. Det är ju väldigt mycket tidernas begynnelse man har i sina händer har och har när man tänker efter. Kameran var givetvis med och idag lägger jag ut ett par Tabergs bilder. Dem är inte manipulerade utan rätt av som det såg ut vid fototillfället. Jag ska experimentera med ett par av bilderna men det kommer senare.

michaelsageras.blogspot.com: Johan III:s hospital i Jönköping (Viktor Rydbergs museum)
Igår, innan jag skulle iväg på annat så passade jag på att ta lite bilder av Jönköpings gamla hospital, numera Viktor Rydbergs museum och lägenheter. Detta är ett av dem sällsynta områden i stan som har klarat alla försök till nybyggnation något den stan ligger i toppen av. Det finns snart inga "gamla" hus kvar att beskåda men dessa hus är än så länge kvar och är ett populärt besöksmål både för turister och kommuninvånare. Jag tog som sagt lite bilder och jag har exeperimenterat mig fram en aning i PS efteråt. Tycker själv det blev lyckat, men smaken är ju olika. Här en av bilderna. För tips i Photoshop, passa på att besöka min andra blogg, ewonsphotoshop som för övrigt är en av dem fem bästa Photoshopbloggarna i Sverige, enligt Allt om PC.

Inga kommentarer: