torsdag 10 april 2008

Blogg.loopia.se påstår: Nytt godis på våra Windowsservrar

Svensk IT-blogg
Läste precis ett inlägg på blogg.loopia.se och det fick mig att börja gråta. Vissa åsikter som beskrivs är rent utav fantastisk, men jag håller inte alltid med om allt. blogg.loopia.se skriver mycket underhållande saker.

Likväl vill jag passa på att tipsa er om Nytt godis på våra Windows-servrar, berätta gärna om du håller med mig i kommentarerna nedan!

blogg.loopia.se skriver bland annat:
I natt händer mycket smått och gott i vår Windowsmiljö. Då kommer vår driftavdelning nämligen att göra följande uppgraderingarbr ASP.NET 3.5br MySQL ConnectorNet 5.2.1br MySQL ConnectorODBC 3.51.23br AspJpeg 2.0br De stora nyheterna här är utan tvekan ASP.NET och AspJpeg.br Med ASP.NET 3.5 ingår bland annat ASP.NET AJAX direkt i systemet, liksom nya kontroller och bättre support för CSS, JavaScript och webbstandarder. ...


Vad tycker ni om detta?


Här är lite mer saker jag hittat

lindwal.blogspot.com: Är Windows ett virus?
Nej, Windows är inte ett virus. Detta är vad virus görDet förökar sig snabbt.OK, Windows gör det.Virus använder datorns systemresurser, och sackar därigenom ner datorns kapacitet. Det gör visserligen Windows med...Virus kommer, då och då, att få din hårddisk att krascha. OK, Windows gör det med.Du får virus genom att skaffa värdefulla program, där viruset hakar på. Suck... Så gör dock också Windows.Virus kommer då och då att få användaren att tro att hanshennes dator är för långsam och kommer därför att köpa ny hårdvara. Jajemen, det händer då du har Windows med.Fram till nu så verkar det faktiskt som om Windows är ett virus, men det finns vissa olikheter Virus kan köras på de flesta systemen, är universellt kompatibla och är välskrivna av sina upphovspersoner. Deras programkod är faktiskt snabb, kompakt, effektiv och de har en benägenhet att bli mer och mer sofistikerade vid varje ny version.Men då är det ingen tvekan längre; Windows är inte ett virus.

fluffigt.com: Symfony development with XAMPP on Windows
This is how I set up my windows laptop for development with ApacheMySQLPHPSymfony XAMPP with Symfony.br Download XAMPP Installer package.br Install XAMPP this is really just a case of next next okay.br Since I’m not only using my laptop for development I chose not to start any services except for XAMPP when windows starts.br Start from ...

community.datormagazin.se: Veckans fråga
Undersökningsrapporter bör man ta med en nypa salt har jag lärt mig.br Men när en undersöknings och analysjätte som Forrester presenterarbr resultatet av en undersökning baserad på utfrågning av drygt 50 000br anställda på 2 300 större företag, så kan man nog anta att den därbr nypan inte innehåller så värst många saltkorn.Attbr företagsvärlden har skyndat långsamt till Windows Vista, ochbr fortfarande tycks göra det, är knappast obekant. Men för mig var det enbr nyhet att merparten av de företag som har uppgraderat till Microsoftsbr senaste Windowsversion, har gjort det från Windows 2000.Intebr sjutton kunde jag tro att man inom företagsvärlden fortfarande sitterbr och jobbar i en Windowsmiljö som har en bra bit över åtta år påbr nacken, och det väcker osökt frågan om det finns de som har ännu äldrebr Windowsversioner installerade på sina jobbdatorer.Egentligenbr borde jag inte vara förvånad över att en hel del företag har hoppatbr över Windows XP, och kanske även hoppar över Windows Vista, för attbr uppgradera först när Windows 7 Service Pack 1 släpps om några år.Avbr egen erfarenhet vet jag att den hård och mjukvara som jag har använtbr på arbetsplatsen, utan undantag har varit av enklare och äldre snitt änbr den som jag har haft tillgång till i bostaden.Klagat över dettabr har jag sällan gjort för jobbdatorerna har puttrat på som de ska, ochbr de har hanterat de applikationer som jag har behövt för att utföra minabr arbetsuppgifter på ett fullt tillfredställande sätt.Så har detbr säkert även varit för de företag som fram till slutet av förra åretbr förlitade sig på Windows 2000, och som då, av några för mig okändabr anledningar, såg sig vara nödda och tvungna att uppgradera till Vista.Motbr bakgrund av ovanstående blir jag lite nyfiken på vilkabr Windowsversioner det kan tänkas vara som används på arbetsplatser runtbr om i landet.Om det är så att du på arbetsplatsen jobbar i enbr Windowsbaserad miljö, så skulle jag uppskatta om du ville bemöda digbr att besvara veckans Uppsnappatfråga. Antalet respondenter lär knappastbr bli lika många som i Forresters undersökning, men en litenbr fingervisning om hur Windowslandskapet ser ut på svenskabr arbetsplatser, kan svaren säkert ge.Mitt eget svar på frågan är Windows XP och med största sannolikhet lär jag hoppa över Windows Vista.Tack på förhandbr br Mats Andersson br Den här texten kommer från Datormagazins nyhetsbrev Uppsnappat. br Uppsnappat har i över tio år levererat de senaste ITnyheterna br till tiotusentals läsare. Som prenumerant får du nyhetsbrevet varje tisdag br och torsdag. Klicka här för att börja prenumerera.

Inga kommentarer: