torsdag 18 september 2008

VEM HJÄLPER SEXSÄLJARE ? är bara bäst!

Svensk IT-blogg
Hittade av en ren tillfällighet ett inlägg på blogg.expressen.se och det fick mig verkligen att tappa hakan. Endel synpunkter som står där är ju helt bäst, men jag kan faktiskt se någon sanning i det! blogg.expressen.se skriver endel sanna grejer .

Vill verkligen tipsa er alla om VEM HJÄLPER SEXSÄLJARE ?, berätta vad du tycker om det som står nedan!

blogg.expressen.se skriver bland annat:
br Jag känner att jag har lite mer att skriva. Det finns lite mer tankar och funderingar som gnager, stör och vill ut. Som jag skrev i det förra inlägget, prostitution är inte bara människohandel, tvång och offer. Allra helst så bör inte något likhetstecken dras alls mellan prostitution och människohandel, efersom mäniskohandel är ett fenomen för sig. Ett fenomen där människor kan utnyttjas till att ha sex mot sin vilja, städa för kaffepengar, anlitas av byggföretag, restauranger mfl, utan de rättigheter som vanliga anställda har och till en undermålig ersättning. Ibland kanske ingen ersättning alls.br br Via kommentar på Isabellas blogg informerades jag om en artikel i Östersundsposten, skriven av Per Hagwall och Hanna Wagenius mcuf angående en skärpning av straffet för sexöp.De är inne på samma linje som jagoch skriver blabr "Värt att notera i sammanhanget är att det i socialstyrelsens senaste rapport i ämnet, Kännedom om prostitution 2007, framkommer att andelen hallickar tycks ha ökat sedan sexköpslagen trädde i kraft. Det tyder på att även andelen traffickingoffer i sexbranschen har ökat sedan sexköpslagens införande. Man konstaterar också att det inte finns några som helst belägg för att prostitution i sig har minskat."br Det behövs ju ingen större intelligens för att räkna ut att ju fler förbud, desto lättare för brottsorganisationer att verka ifred. Med förbud smygs och göms och mörkerläggs det, vilket är ypperligt för dessa brottslingar, men mer farofyllt för sexsäljarna. Här är det brottslingar som tjänar pengar på, enligt vår lag, andra brottslingar.br "Trafficking drivs knappast alls av efterfrågan på sexuella tjänster, desto mer av efterfrågan på en chans till ett bättre liv hos de som flyttar från sina hemländer. Ju mer vi tvingar prostitutionen under jorden, desto sämre villkor får dess utövare. Ju högre murar vi bygger, desto större vinster kommer människohandlare och människosmugglare att göra."br Jag hoppasde bestämmande politikerna snart tar sitt förnuft till fånga. Man utrotar inte prostitutionen genom att höja straffet för, eller för att överhuvudtaget straffbelägga de män, som av någon orsak valt att betala för att få sex. Man utrotar inte heller människohandeln genom det. För att minska prostitutionen, måste man minska på de som säljer sex. Inte genom att förbjuda,utan genom att undersöka varför de valt att sälja sex.br br Så länge politiker inte vågar erkänna sitt misstag och inte kan skilja på äpplen och päron, så förvärras situatonen framför ögonen på dem. Sluta upp att påstå att det handlar om makt och offer i all prostitution. I de flesta fallen är det männen som är offret. Om man ska räkna de kvinnor som mot sin egen vilja, men ändå frivilligt, säljer sex så är de offer för vår tids socialpolitik. Inte offer för någon sexköpares makt. Vi läser dagligen om folksom hamnar mellan stolarna i vårt sociala nätverk.Det finns fattiga även här i Sverige.br br Istället för att lägga skulden på de män som köper sex, det finns undantag, men alla som jag träffat är helt vanliga, trevliga män så bör man som jag tidigare skrivit informera och man bör göra undersökning och forskning på källan. Inget sexköp kan ske, om det inte finns något utbud. Jag tror ingen vet hur många procent som kan räknas in bland sådana sommig och mina kolleger,som helt frivilligt valt att vid sidan av vanligt jobb unnar sig lite sexuell njutnig, fast mot ersättning.Hur många som av sociala skäl är tvingade, men mår dåligt. Hur många som säljer sig för att få ihop till sitt missbruk. Hur många som har en tredje part som vill att de ska sälja sex.br br Man kan inte bara göra det lätt för sig och klumpa ihop sakerna. Alla sexsäljare är si och alla sexköpare är så. Vi förbjuder köp så fixar det sig. Nähää, det gjorde visst inte det. Då höjer vi straffet, då måste det fixa sig. Vart kommer individen in i bilden?br br Vem hjälper de sexsäljare som inte vill, men som känner sig tvingade pga omständigheterna? Vem hjälper missbrukarna. Nu mår inte alla missbrukare dåligt av att sälja sex. Precis som för mig, kan det kanske vara tvärtom. Man blir bekräftad, man har ett visst övertag, man får närhet, beröring som sätter igång mycket positivt i kroppen, man blir sexuellt tillfredsställd. Men de som inte vill? Det finns prostitutionsenheter på vissa ställen i landet, men är de till för ALLA? Måste de som söker hjälp underställa sig, bli förminskade. Måste man ha andra problem, typ missbruk för att få adekvat hjälp?br br Jag har ingen aning. Men jag börjar undra mer och mer hur den här hjälpen är, eftersom jag nu flera gånger har hört och läst om kvinnor som inte får den hjälp de vill ha.Bläddrar ni ner lite i det här inlägget av Frida, så hittar ni hennes erfarenhet. Vi har Bunny, vars blogg inte längre är kvar. Men genom sitt bloggande öppnades hennes ögon och hon insåg att den enda hon lurade var sig själv. Hon berättade i sin blogg också om hur omöjligt det var att få hjälp. Man kan på sexforumet hos vissa som skriver där, se mellan raderna både avskyn för kunderna och avskyn till det de gör. Härom dagen fann jag denna blogg.br br Louise Eekvar också en sådan, somgjorde det hon innerst inne inte ville Det tråkiga med henne och säkert flera liknande kvinnor, är att de är säkra på, att bara för det varså för dem, så är det så för ALLA.Men man kan inte generalisera. Så om hjälpen för de som mår dåligt, är att få ännu mer skuld och skam pålagt och att de är tvingade att göra någon form av bekännelse, så är det enligt mig ingen hjälp det handlar om.br Men det viktiga är också , att hur mycket de än höjer straffet för sexköp, så hjälper det inte de sexsäljare som mår dåligt och som av olika orsaker ser sig tvingade att mot sin vilja få in pengar på det sättet.br br Så man kan undra vad syftet med att ha straff för sexköp egentligen är? Det minskar inte antalet sexsäljare. Det minskar inte människohandeln. Det minskar inte missbruket. Sexköparna finns där, oavsett straff eller inte, så länge det finns ett utbud. Jag ser det inte helt osannolikt att de ökar i takt med att vår psykiska välfärd minskar. br Så politiker. Tänk om. Börja nysta i rätt ände istället. Låt människohandel vara människohandel, som ibland leder till oavlönat slavjobb, prostiution eller annat. Lägg tid och resurser på att bekämpa det.Låt den frivilliga prostitutionen vara just frivillig och lämna deras kunder ifred. Leta reda på och hjälp de som behöver hjälp, på ett sätt som passar dem.Sedan är information jätteviktig, främst bland de unga. Många unga mår sämre och sämre idag och det är lätt att hamna snett. Både för killar och tjejer. Det visar en studiegjort av två socialsekreterare i Göteborg.


Vad tror du om det här?

Surfade runt och hittade även detta idag:

blogg.expressen.se: Egentligen!
Så är det väl inte så jävligt att heta enkelt. Bara det, att varför ska jag bidraga med mer pengar till samhället än mina kompissar??br Ja alla är vi ju födda med samma förutsättningar. Men nu varjag ju orättvis tycker många. Fast inte jag förståss. Som företagare så belastar man ju inte samhället så värst mycket, och då borde det finnas ett tak på hur mycket skatt man ska betala.Och när man harnått taket såbetalar man mindre,. Detta skulle vara en bra morot för alla , tycker ju jag då br Ähh bara det att man känner sig så grymt utnyttjad av samhället. br Lika för alla vore bäst.br Annat i dagarna dåbr Så bogserade jag upp en annan traktor som hade fastnat i ett surhål, vilket resulterade i att vi nu får besök av traktorägarna, som då ville tacka oss nu på fredag. Lite kul är det att vi gick på samma profilaxkurs får 23 år sedan,br Profilaxa lungt, Sa Enkeltbr

blogg.expressen.se: Sådant som man får ta!
br Som lite samkväm lekte vi i ladan idag. vi som lekte, var ett blandat gäng från min barndom till nyförvärv i bekantskapskretsen. Men nu till det fina, och det är att killarna vill vara med om att skapa en verksamhet som gangnar oss alla. Att vi sedan har olika ekonomiska aspekter på varandra är ju upp till var och en . br Så nu kör vi grabbar Och jag lovar att ni inte kommer att bli lottlösa.br Det skojiga i det hela är att en massa olika erfarenheter får, ge utbyte för varandras kunskap.br Faktist så att jag oxå, får lite andra synvinklar på att atackera olika problem.br Men det behövs en ,Nä det säger jag inte,br Och en sådan ger till alla som har deltagit.br Ähh hoppas att nu ingen tar illa upp.br För denna dag har vart mig till belåtenhet.br Mer lön åt alla som förtjänar det. ja det skulle kunna vara en politiskt slag ord, br Men nu så borde jag nog ta och samla mig till morgondagens eskaper. Hoppas att det nu inte regnar i morgon med. Ja om det inte skulle ha gjort det i dag så hade vi komit längre. br Lek lungt med era vänner sa Enkelt.br br br

blogg.expressen.se: Vilse i grönskan
br Denna helg har varit ganska innehållslös. Men det går väl åt sådana oxå, mellan varven, som nu på morgonen så 06,00 ringde sonen och ville ha skjuts hem från grannbyn. Så det var bara att hoppa ner i byxorna och starta bilen, Men vad skönt att dom ringer iaf. En annan grej som jag jag aldrig kommer att glömma, var mina sommarstugegrannar som ringde mig och frågade var dom var.??? Ähhmm Han började med att förklara sig med att dom parkerad bilen på vändplatsen som finns efter timmervägens slut. Och nu så står vi vid en mast,???. Och det är ett skjul på samma väg sa dom.Jaha tänkte jag och började fundera på vilken av dom två masterna dom kunde varavid. Och kom då på vilken dom var vid, så jag sa till dom att om ni har skjulet och masten på vänster sida om er när ni står på vägen, så är det bara att promenera åt det hållet. men dom var så förvirrade att den infon inte var motaglig. Så jag sa att jag ska bara köra killarna till byn, så kommer jag om tio minuter. Ojj så glada dom blev över att se mig.br Ja skogarna är här är tydligen större än man tänkt på. Men jag harfaktist själv vimmsat till lokalsinnet i skogen så sent som förra året.Men inte allvarligareän att hustrun fick sig ett gott skratt. Ja helgen är ju inte slut än så vi kanske hinner gå lite vilse i svampskogen vi med. Så då får jag ringa sommarstugegrannen.

Inga kommentarer: