torsdag 18 september 2008

Hittat på nätet: Grafikkort är nu budget

Svensk IT-blogg
När jag satt i soffan hemma såg jag en grej på teknoit-hardware.blogspot.com gissa om jag höll på att trilla av stolen! Vissa saker som står där är ju helt asbra, och ni kommer garanterat vilja sura resten av dagen när ni ser det här. Ordspråket som säger "Bättre en fågel i handen, än 10 i skogen" vet sin plats i universum.

Måste bara tipsa om det här Grafikkort är nu budget, om du tycker som jag skriv något om nedan!

Lite av det som godspeed@live.se (Danne) skriver:
Det är kulkul när priserna sjunker på fullgoda produkter och företagen kämpar i en envig om konsumenternas gunst. Jag har tidigare bloggat om det här och det är dags för en uppföljning. Grafikkort och GPUer var tidigare en highendscen, med priser på en duktig trave tusingar. Nu kan du få något som klarar alla de senaste spelen och operativen för en tusing, eller strax lite över.En gammal klassiker från 2006, Nvidia GeForce 8800GTX. Alas, those were the days...BudgetGPUer från AMD och Nvidia har tidigare varit kylskåpsrester men nu är det annat ljud i skällan. Det här är fina prylar, Nvidias GeForce 9 Series har fått en prissänkning, läste jag nyliken i en amerikansk datorbutik, på sisådär 59, medan AMDATI kör sina produkter och även chipsets i det tidigarenämnda fallet för integrerade grafikchipsets.Och snart kommer nya GFRkorten, kanske lagom till julhandeln, och frågan är då hur de kommer att prispositioneras utifrån dagens datorer, dagens spel, dagens grafikbehov? Den som lever. Men jag bara älskar utvecklingen, tycker det är jättehäftigt när så här ilsnabba produkter nu kan köpas för en fulltank i bilen om den har 100literstank, vill säga.Läs även andra bloggares åsikter om GPU, ATI, Nvidia, grafikkort


Svårt att inte ha en åsikt, eller hur?

Här är lite mer saker jag hittat

teknoit-hardware.blogspot.com: GPU-kriget rasar vidare
Ten Hut Det krigas och jag älskar krig, både i datorspelens värld och i världen. Kul när det händer lite action, ont skola med ont förgöras.Experterna runt om i världen, sådana som kanske inte krigar men åtminstone låter grafikkorten kriga mot varandra, ler i mjugg åt utvecklingen. Det råder ett pris och prestandakrig mellan ATINvidia och striden är jämn och febrig. THG utgör inget undantag. De skriver på den amerikanska utgåvan om kombattanternas vedermödor, bara under det senaste kvartalet. De skriver att GTX250GTX280 vunnit många prestandadueller, men så kom ATI med 48504870 som klarar ungefär samma sak men till mycket lägre priser. Det har också inneburit att Nvidia verkligen har sänkt sina priser.Jag kör just nu på ett Radeon 4850 och det klarar alla mina tester galant. Jag har kört Far Cry och det hackar inte det minsta, om man så skriver.Det skulle säkerligen inte heller motsvarande från Nvidia göra, men till ett högre pris.Men, för all del, ut och läs vad Tom's Hardwarefolket sysslar med I en mäktig artikel testar de gamla GF8800korten mot gamla Radeon 38503870 och mycket annat i samma stil. Ack, jag önskar att jag hade utrustning och kapacitet att utföra ett dylikt test, lusten finns det iaf ingen brist på... ;Läs även andra bloggares åsikter om ATI, CPU, Geforce, grafikkort, Intel, Radeon

teknoit-hardware.blogspot.com: Spel pushar för Intels Larrabee
Intel är inte bakom flötet. De utvecklar ett eget grafikkort Visst, det har de gjort tidigare, ni känner säkert till de där konstiga sakerna som finns inbyggda på moderkorten. Men den här gången ska de hålla huvudet lite högre, inrikta sig på gamers, tävla mot Geforce och Radeon. Och de använder ett sprillans spel som pushplattformDet är inte så mycket känt om GPUn, utan det enda är att det ska fungera både på APIerna DirectX och OpenGL. GPU, vilken lyder under kodnamnet Larrabee än så länge, ska innehålla så mycket som 48 kärnor och vara av konservativt slag; den baseras på den gamla Pentiumprocessorn P54C. Haha, har faktiskt någon dator vilken tuffar på en dylik. Alas, those were the days...Project Offset. Snyggt spel, va? Ars Technica har mer att förtälja om den här spännande affären, vilken involverar Pentagon och jag älskar Pentagon. Intel utvecklar inte själva spel, utan har förvärvat spelutvecklaren Offset Software. De senare har utvecklat spelet "Project Offset" för att visa möjligheterna hos Larrabee. Intel planerar att dema det senare i år, jag ska i vanlig ordning försöka ordna ett kort avsett för teständamål. TBA. Läs även andra bloggares åsikter om CPU, datorspel, GPU, grafikkort, Intel, processor

teknoit-hardware.blogspot.com: Nya genren gaming-moderkort
Det är kul med utveckling. Gaming och moderkort... Tidigare var det ena på undantag hos och från det andra. Moderkort var seriösa produkter, avsedda för professionellt och urbota trist bruk i dyra datorer.Ett sådant exempel är... allt möjligt Från Abit i alfabetet till vadsomnufinnspåZ i moderkortsväg. Överallt vankas det snabba läckerheter och dyrbarheter.Det är viktigt med många saker, som stöd för de senaste flerkärniga processorerna från AMDIntel, stöd för 45nm MultiCore CPU, DDR3RAM, kommande DDR5, åttakanalsljud, kylningsstöd och precis allt möjligt.Men att välja en viss speciell produkt som plattform och grund för en speldator... Svårt, to say the least. Några frågeställningar att ta i beaktningVilken CPU från AMD eller Intel?Vilken CPUfamilj från AMDIntelKommer du att överklocka din CPUVilken GPU grafikprocessor?Ett 1 grafikkort eller två 2 grafikkort?Vilken typ av spel ämnar du spela? Et cetera, et cetera. Och då har jag ändå inte ens berört det illustra ämnet chipset, något som nämast kräva en avhandling.Det är mycket svårt att rekommendera något särskilt här. Och det finns så mycket annat som spelar roll modernitet, värmeutvecklingkylning, antal hårddiskar, det estetiska intrycket, buller och oväsen, tangentbordmusjoystick, skärmar, högtalarsystem, et al. Asus Rampage Extreme är något modernt som man knappast hittar i serverrummet hos Skatteverket i Växjö... Jag själv då? Jag bygger helst egna system, vars exakta innehåll är och förblir en yrkeshemlighet. Läs även andra bloggares åsikter om chipset, CPU, datorspel, grafikkort, moderkort

Inga kommentarer: