torsdag 18 september 2008

Vad sägs? Smarta genvägar i intranät

Svensk IT-blogg
Om du hade ett äpple på huvudet, skulle det aldrig rulla av (ja du skulle inte kunna röra dig på en halvtimme) om du såg det jag såg på itipset.blogspot.com det var verkligen så att man ville se mig fundersamt omkring när man läste. Tror aldrig jag har blivit så förfärligt överaskad av det som godspeed@live.se (Danne) skriver, och endel av det är så bäst.

Men dock, godspeed@live.se (Danne) skriver helt klart vissa fina grejer . Se här till exempel:
Kör du ett intranät? Hand upp Här finns det gott om datorer, av alla de slag, gamla som nya. Och de är alla nätverkade tillsammans, inte i ett internet, utan i ett intranät ett lokalt nätverk. Jag vill kunna nå exempelvis datorn Odin, vilken använder Linux Knoppix, från datorn Baptism, vilken kör Windows Me. Hur jag förfar Datorerna ska ha unika namn, i synnerhet unik begynnelsebokstav. Och det finns fler bokstäver i vårt latinska alfabet än datorer här, trots allt. Skapa en genväg i datorns operativsystem, utifrån begynnelsebokstaven, vilken jag personligen brukar rikta mot antingen datorns skrivbord eller mot hårddiskens Crot eller motsvarande.Bokstaven A leder till datorn Angel. bokstaven Q till datorn Quorthon älskar rockbandet Bathory.Placera alla datorerna logiskt i samma arbetsgrupp. Jag använder MMM som namn på min arbetsgrupp, där samlas alla maskinerna.Sedan ser jag till att jag lär mig en viss tangentkombination, kanske CtrlAltSkiftbegynnelsebokstav. Exempel CtrlAltSkiftV går till skrivbordet på datorn Vangelis, CtrlAltSkiftF till datorn Forza.Datorer som inte kör WindowsOch med lite trixande, gör det ingenting om alla datorerna inte kör Windows. Jag använder olika Linuxdistributioner hos dem, som OpenSuse, Ubuntu, Knoppix, och då är det bara att ställa in de senare så att de reagerar på olika knapptryckningar.Jag brukar använda Samba, alltså protokollet SMB, för att åstadkomma den här gränsöverskridande trafiken. Det är mycket, mycket tidsbesparande och smidigt att slippa skriva in decimeterlånga sökvägar hela tiden, bara för att kunna nå en viss plats i en viss dator i nätverket.Läs även andra bloggares åsikter om dator, intranät, LAN, linux, nätverk, Windows Vista, Windows XP


Skulle väldigt gärna vilja veta vad du tycker om det ovan! Så kommentera gärna :)

Surfade runt och hittade även detta idag:

itipset.blogspot.com: Kör SMB från KDE
Om du kör med webbläsarenfilhanteraren Konqueror i fönstersystemet KDE, kan du lätt skriva datornamn om du har flera datorer i ditt lokala nätverk och direkt komma till den aktuella datorn. Jag kör nu på datorn Odin. Vill jag komma åt datorn Eli eller Baptism eller Angel, skriver jag helt enkelt deras namn på adressfältet, SMB startar och jag kommer åt datorerna ifråga.Läs även andra bloggares åsikter om KDE, Konquror, SMB, operativsystemLäs även andra bloggares åsikter om linux, operativsystem, webbläsare

feeds.feedburner.com: #9 Windowstips- Skapa virtuella skrivbord i Windows
Om du använder din dator dagligen finns det en viss risk att du har många program installerade på datorn. Kanske du har många fönster öppna när du arbetarlekerpluggar vid datorn? Räcker inte skrivbordet till?Mac och Linuxanvändare är bekanta med virtuella skrivbord, d v s flera olika arbetsytor. Den stora fördelen med virtuella skrivbord är allt extra utrymme för dina öppna program. Varför inte ha dina chattfönster på ett skrivbord medan du på ett annat arbetar i GIMPPhotoshop, i ytterligare ett annat har du mediespelaren igång och i ett fjärde har du webbläsaren. På detta sätt slipper du ha ett stökigt skrivbord och leta efter rätt fönster varje gång du vill hitta det.För en Windowsanvändare utan erfarenhet av Mac OS X eller Linuxdistar kan virtuella desktops vara något nytt då de inte ingår i Windows. Det finns dock program som skapar virtuella arbetsutrymmen även i WindowsmiljöVirtuaWin är ett litet program som stöder upp till 9 virtuella skrivbord och finns i portabel version. Ladda ner VirtuaWin här.VistaXP Virtual Desktop Manager är ytterligare ett program för att skapa virtuella desktops. Du kan ha så många utrymmen du vill, bara din dators prestanda klarar av det. Hämta hem programmet här.Virtual Dimension är programmet för dig som gillar att använda hotkeys. Du kan även i detta program skapa så många skrivbord du vill. Ladda ner Virtual Dimension här.Dexpot låter dig använda upp till 20 virtuella desktops med olika skrivbordsunderlägg för varje skrivbord. Dexpot kan hämtas via denna länk.Via Make Tech EasierIntressant?br br

itipset.blogspot.com: Jobbiga mediaspelare
Hand upp alla som inte hört talas om de tre edsvurna fienderna men tillika de tre plågoandarna, av närmast bibliska mått, vilka förpestar våra datorer med aldrig så mycket otyg och oreda.De är, i bokstavsordningiTunesQuickTimeRealWindows Media PlayerÄr man då hänvisad till att använda dem i parti och minut, utan eftertanke, eller finns det friare, enklare, snabbare och smartare alternativ? Måste man använda det som datorn och dess operativsystem levereras med?Negative. Det finns fullt godtagbara alternativ, med vilka du kan se filmer, videoklipp, livemtrl, ljud och musik, precis allt möjligt.Senare under dagen ämnar jag ge mig ut i det här gungflyet och reda ut mediabegreppen. TBA.Läs även andra bloggares åsikter om mediaspelare, webbläsare, Windows XP, operativsystem, dator,

Inga kommentarer: