lördag 20 september 2008

Bloggat: Är Din blogg optimerad för Mig?

Hittade något fantastiskt tidigare, se vad blog.proliit.se skriver om Är Din blogg optimerad för Mig?:

Ja det här blir en liten bitter bloggpost, men jag är så less. Jag går igenom ett relativt stort antal bloggar varje dag. Antingen är de bokmärkta eller så halkar jag in på dem. Är bloggen intressant går jag gärna igenom en stor del av posterna. Det är väl i grund och botten detta bloggare vill, att personer ska engagera sig i bloggen och följa den, eller hur?br Så, i dag halkade jag in på Micke Bergs fotoblogg. Micke är en proffessionell fotograf som jag antar vill få många att intressera sig i hans foton och eventuellt kanske köpa en print eller två. Fotointresserad som jag är tänkte jag ta mig tid och gå igenom Mickes blogg. Till höger på sidan såg jag att bloggen hade ett arkiv som sträckte sig från Septemper 2006 till Augusti 2008, så jag såg fram emot massor med härliga inlägg och bilder att gå igenom. Så, jag började plöja igenom inläggen tills jag kom till botten av första sidan. Nu gällde det bara att komma till nästa sida full med härliga bilder, men här stöter jag på ett stort problem. Ingen Nästa eller Föregåendelänkbr Längst ner på Mickes hemsidabr Så, vad måste jag göra för att kunna navigera till Mickes tidigare bloggposter? Jo jag måste scrolla nästan hela vägen upp till toppen för att nå bloggens Arkivlänkar. Så, här får jag fundera lite ok, jag överdriver en liten aning, jag kommer på att det är Augusti månad nu, så för att komma till föregående bloggposter måste jag klicka på July 2008. När jag sedan är färdig med hela Juli månad måste jag scrolla upp, komma ihåg att jag är på Juli månads poster, klicka på Junilänken, fortsätta läsa.br Varför ska det vara så svårt? Jag orkade bara gå igenom Juli och Augusti, sedan fick det vara nog. Jag blev helt enkelt less på allt hoppande upp och ner för att navigera. Jag förstår inte varför det inte finns en Föregående månad eller Föregående bloggposterlänk el dyl längst ner på sidan. Att tvinga användaren att scrolla upp hela vägen upp för att nå arkivdelen är inte smidigt.br Visst, i det här fallet är det inte Micke Bergs fel att det är så här på hans blogg antar jag, den ligger trots allt på bloggnätverket blogspot’s servrar och de kanske inte tillåter sidnavigering längst ner på sina bloggar, vad vet jag. Jag valde Mickes blogg mest pga att det var den senaste bloggen jag upplevde detta problem på samt för att det trots allt är en mycket kvalitativ blogg om man är fotointresserad dvs.br Så, vad ska man som bloggare göra om man inte har sidnavigering längst ner på sin blogg? Sitter man på ett bloggnätverk som blogspot.com, wordpress.com eller dyl kan man kolla om det finns teman med sidnavigering. Om inte, kolla om det finns någonstans i inställningspanelen om det finns, och om inte det finns anser jag att det är dags att byta bloggnätverk eller skaffa egen plats på t.ex ett webbhotell och sköta din egna blogg utan begränsningar.br För er som precis som jag kör wordpress på ett eget webbhotell kan jag starkt rekommendera pluginet WP Page Numbers. Med det här pluginet får du en fin liten navigeringsrad längst ner på din blogg. Du kan använda något av de teman som följer med, eller enkelt skapa ett eget med lite css.br Min sidnavigering med WP Page Numbersbr Så snälla, om ni kan, aktivera sidnavigering. Kanske inte för min skull, men för alla era läsare och framför allt för er själva.br Relaterade inläggbr 35 Designers, 5 frågor 2br 66 Sätt att skaffa länkar och trafik 0br Min Portfolio och CV 4br Förbättra semantiken med de 5 glömda elementen 0br Skatteverket lanserar ny hemsida 2br


Detta har andra skrivit:

blog.proliit.se: Reklam kan vara bra, men snälla…
Ett vanligt och troligtvis det bästa sättet att tjäna pengar på en blogg är att använda sig av reklam. Viss reklam är väldigt transparent och smälter lätt in i en sida se de reklambanners jag använder här på bloggen, längst upp och längst ner, men ibland kan reklam ta andra, mindre roliga former.br Jag sitter dagligen på feber.se för att hålla koll på bland annat mac och fotorelaterade nyheter och tips. Tyvärr råkade jag för någon dag sedan klicka in mig på hem.feber.se och vad som mötte mig var helt galet.br Irritationsrabatt på feber.se lagomt stor banner?br En helt sinnessjukt stor och irriterande banner kastades upp mitt framför mig. Det var inte vilken sorts banner som helst heller för den delen, den blinkade och var allmänt störande. Hur fasiken tänker marbodal som bannern gör reklam för och hur fan tänker feber när de kastar upp en sån här reklam. Jag blir bara förbannad och känner avsky för både feber och marbodalbr Jag har faktiskt räknat lite och kommit fram till att all yta jag ser när jag besöker sidan innan jag börjar scrolla består av ca 818 859 pixlar 983833. På sidan syns två reklambanners; Irritationsrabattbannern på ca 296 859 pixlar 982302 samt Parshiptestet som tar upp ca 62 500 pixlar 252250. Totalt tar dessa två banners upp ca 43 av ytan 43? Det är, enligt mitt tycke, helt sjukt.br Så, hur står sig dessa 43 av sidan mot resten? Jo, jag anser att vad man primärt är ute efter på hem.feber.se är att se inläggen mittenkolumnen. Hur många procent tar denna upp? Jo, ca 159 992 pixlar 454348, eller för att vi ska kunna få bättre känsla för hur mycket det är, tar vi det i procent 19. Alltså endast ca 20 är information som man som användare egentligen är intresserad av syns. Är detta rätt? Ska jag som användare måsta scrolla det första jag gör på en sidabr Nu har jag även relativt hög upplösning på min skärm 16801050 och kan således se mer än vad en person med låt säga 1024768 i upplösning. Dessa personer kommer troligtvis inte se något relativt innehåll alls på sidan utan att behöva scrolla. Helt absurt säger jag.br Visst, marbodal vill få kunder och feber.se vill tjäna pengar, det är väl ganska självklart. Frågan är om marbodal lyckas få så många nya kunder via en så otroligt irriterande banner. För feber.se är det troligtvis en ganska trevlig situation där de får en fin summa pengar för reklamplatsen, till kostnad av att de kanske förlorar några få besökare pga att reklamen är så irriterande. Det är ingen större förlust med tanke på hur mycket de måste ha sålt reklamplatsen för.br Äh, jag förstår bara inte, vad tänker man med? Fungerar sådana här banners verkligen? Hade det inte varit bättre att lägga ner lite mer tid på att skapa en lite mindre och lite fyndigare och roligare banner än att kasta ihop något så fruktansvärt som detta? Känner verkligen inte Feber.se något som helst ansvar för att leverera en bra tjänst för sina användare, där man på ett smidigt sätt kan läsa nyheter och tips utan att störas av irriterande element. Har de ingen som sitter och kollar på bannern och ger ett godkännande innan den kastas upp på sidan?br Vad vet jag, kanske sitter jag bara i feberyra och hallucinerar kanske är allt skitbrabr jag anser att irritationsrabatten borde ge mig en ruskigt fin rabatt både på reklamplats på feber samt på kök hos marbodal, för jag är riktigt irriterad, men å andra sidan kan det bero på att jag är förkyld och troligtvis har öroninflammationbr Andra bloggar om Reklambr Relaterade inläggbr Ge svensk reklam designhistoria ett ansikte 0br Äntligen blev jag utsatt för bra reklam 3br

blog.proliit.se: Ett tack hade varit trevligt
Häromdagen fann jag en sårbarhet på en hemsida jag halkade in på. Sårbarheten gav mig enkelt tillgång till sidans administrationspanel där jag kunde lägga till, ta bort, redigera allt från erbjudanden, restaurangmeny, nyheter och öppettider. Jag kontaktade sidans administratör via ett mail där jag beskrev problemet och tipsade om att de borde täppa till säkerhetshålet. Här är mailetbr Man kan tycka att detta var väldigt snällt av mig. Man kan även tycka att man som utvecklare eller företag borde vara tacksam om man fick ett sådant mail. Men tyvärr Nu, efter ca en vecka, har jag inte fått något svar på mitt mail och jag bestämde mig därför att besöka sidan igen och se ifall problemet kvarstod. Till min milda bitterhet märkte jag att hålet var fixat och att det inte längre gick att logga in på deras administrationssidor.br Så, någon har fått mitt trevliga lilla mail, fixat sårbarheten eller kontaktat någon som fixat sårbarheten, för att sedan bara låta livet gå vidare. Hur kan man, med gott samvete, få ett så trevligt mail utan att tacka för tipset. Det är för mig oförståeligt. Jag hade lätt kunnat förstöra deras hemsida på några få sekunder, och det hade troligtvis inte funnits någon backup. Jag hade kunnat ändra öppettiderna och kanske minskat deras besökarantal. Jag hade kunnat ändra menyn till något helt uppåt väggarna. Jag hade kunnat annonsera ut en tävling som kanske några hade kommit för att ställa upp i. Ja jag hade kunnat förstöra helt enkelt.br Ja jag är bitter, rätt eller fel?br Och ja, det var en så kallad SQLinjection som gav mig tillgång till sidans administrationspanel.br Andra bloggar om SQL, Webbutveckling, Webbdesign, Säkerhetbr Intressantbr Relaterade inläggbr Är Din blogg optimerad för Mig? 4br Min Portfolio och CV 4br Silverlight 1.0 0br 70 Experttips för bättre CSSkodning 0br Förbättra semantiken med de 5 glömda elementen 0br

blog.proliit.se: Första filmrullarna framkallade
I ett tidigare inlägg skrev jag om mitt nya kameraköp, en analog Leica CL från runt 74. Jag har hunnit fota ca 8 rullar nu och tre av dem blev framkallade för några dagar sedan. Jag är inte hundraprocentigt nöjd med resultatet, mest pga att jag har fotat under allt för soliga dagar, vilket har resulterat i bilder med mycket höga kontraster. Men helt värdelöst var det väl kanske inte, fick i alla fall några bilder som jag var nöjd med. br Och den som i mina ögon blev bästbr Nu är det bara att invänta tillfälle att framkalla resten av filmerna. Fick tag i kemikalierna i dag, så nu är det bara ett mätglas, ett mörkt rum och lite tid som saknas. Blir första gången jag framkallar film själv och jag längtar efter att få se resultatet. Vet att det finns bra bilder på några av rullarna.br Så, jag antar att jag med den här posten börjar införa mer och mer foto till bloggen. Härligt måste jag säga. Kanske förlorar jag några läsare, kanske får jag några nya. Hur som helst så blir det nog bra.br Relaterade inläggbr Foto och Inspiration 2br 24 proffs hjälper dig med det kreativa 1br Tidsmaskinen räddade mig 1br Är Din blogg optimerad för Mig? 4br Fotoutställning på Kulturparadiset 2br

Inga kommentarer: