lördag 20 september 2008

Sånt fantastisk inlägg: Just nu är Frölunda ett lag för kvalserien

Svensk IT-blogg
Såg ett inlägg på blogg.expressen.se och det fick mig verkligen att gå omkring i cirklar. Vissa saker var så fantastisk, men kan hålla med om endel av det. blogg.expressen.se skriver massa spännande saker.

Trots det vill jag passa på att tipsa er om Just nu är Frölunda ett lag för kvalserien, skriv gärna och berätta om ni håller med mig i kommentarerna här nedan!

blogg.expressen.se skriver bland annat:
Tja, ska man döma av de två första matcherna får Frölunda kämpa med lag som Rögle och Skellefteå för att slippa spela i kvalserien.Så mycket bättre än så har det inte sett ut även om kraftansträngningen i tredje perioden mot Södertälje mycket väl kunde resulterat i kvittering och gav visst hopp.Nu säger jag inte att det måste gå så illa, det är 53 omgångar kvar, Ulf Dahln och Janne Karlsson behöver få tid för att få ihop det här laget och få alla spelare att dra åt samma håll men så här mycket kan man ju konstateraDet kunde inte ha börjat sämre.Och som vi var inne på häromdagen, Linköping på lördag, svårast tänkbara motstånd..det kan mycket väl stå 0 0 3 i tabellraden efter den fajten.Undrar hur många förluster det krävs för att ännu en tränare ska sparkas...?Nä, så illa ska det väl inte behöva gå, det finns trots allt för mycket offensiv kapacitet i laget för att fansen ska behöva oroa sig för kvalserien.Tror jag.Men det syns verkligen hur osäkra spelarna är.Syns att fjolårssäsongen, och den i förfjol, finns kvar i medvetandet hos dem som varit med hela den jobbiga vägen.Och så utvisningar.Igen.Tomi Kallios, som ledde fram till Täljes avgörande 21, var direkt idiotisk.***Några refleketioner* Förvarsspelet var bättre än mot HV, lite rejälare, lite mer bestämt. Men det berodde kanske på motståndet? Och att det var bättre än mot HV betyder ju inte att det är snabbt, rörligt och förtroendeingivande direkt...* Jag har aldrig någonsin sett Niklas Andersson så osynlig på en hockeyrink. Kaptensskapet som tynger? Riku Hahl, Tomi Kallio, de måste också visa mycket mer.* Andreas Karlsson, Fredrik Pettersson, två plusvarianter. Erik Karlsson var också okej.* Johan Holmqvist hade tagit 11pucken om han haft klubban i isen, och 21 kändes inte heller helt otagbart, även om det var ett snabbt skott. Ett darrigt, nervöst och osäkert Frölunda hade verkligen behövt en målvakt som stängde igen.***Till sist det är självfallet för tidigt att snacka om kris, men förlust igen på lördag gör att Frölunda med alla förväntningar och allt favorittryck är i en riktigt obehaglig sits, en som snabbt kan påminna om läget när Stephan Lundh fick sparken häromåret.Den här frågan får jag väl aldrig svar på, men den har gnagt och kommer gnagaVarför satsade inte Frölundas ledning först och främst på att täppa igen de defensiva hål som förra vintern var uppenbara för varenda människa som någon gång sett en hockeymatch istället för att gå på både Andreas Karlsson och Riku Hahl? Jag köper inte att det inte fanns bra backar på marknaden, allt hänger ju på vad man jämför med.Joe DiPenta? Jodå, men han kommer först om ett par veckor, och även om han är rätt spelartyp finns ingen garanti att han fixar omställningen till stor rink.Visst är det spännande nu när hockeyn dragit igång, eller hur...?***Jag gillar Ulf Dahln som människa, men om han verkligen ska leva upp till det här att han behandlar alla spelare lika när han coachar hårt, då hade han gjort bättre i att matcha energispelare som Johan Andersson och Mikael Johansson i tredje perioden, istället för snidarna Kallio och Niklas.Men det är förstås lättare för mig att skriva än för Dahln att göra.***Blåvitt mot Halmstad i går kväll, glömde tycka något i går, men...det var en uppvisning i spetskunskap. Robin Söder, Tobias Hysn, plus aggressivitet i bägge straffområdena. Då spelar de ingen roll att Halmstad trillade bättre boll. Sådant ger inga poäng....men bara 5000 pers på Ullevi?Tja, hetare än så är nog inte allsvensk fotboll när sommaren och värmen flytt.***Kalmars prestation nere i Rotterdam var suverän.Och så viktig för svensk fotboll.Pinsamt för kommunen Kalmar att Henrik Rydström Co måste spela returen i Borås, men jag tror Don Nannes gäng fixar det ändå.Synd bara att Viktor Elm drar i vinter, men ett tag till är han ju kvar, och ett svenskt lag i Uefacupens gruppspel, det är precis vad allsvenska fotbollsspelare behöver för att fortsätta kaxa upp sig.***Underbart kul att se Modos norrman nya Mats Zuccarello Aasen.Läckert straffmål.Skön teknik, bra speed.Visade att han kan göra skäl för snacket om "nye Espen".***Tre mål mot Frölunda, två mot Timrå. Vad har HV dopat Pelle Gustafsson med?


Visst kan man kan man tänka och tycka i evighet om detta?

Hittade lite andra bloggar om detta:


blogg.expressen.se: Är någon verkligen förvånad över Frölunda?
Ärligt talat, jag är inte ett skvatt förvånad.Är ni?Jag talar om att Frölunda släppte till sex nere i Jönköping och tydligen drog på sig en massa utvisningar.* Hallå what's new?* Hallå någon som minns fjolårssäsongen, eller den före?Bara för att man värvar en gäng högklassiga anfallare och en sympatisk tränare som aldrig tränat ett elitserielag förut så löser man inte gamla problem.Stora problem.Jag är förvånad hur naiva många varit som redan kallat Frölunda ett lag för SMguld.Mycket kan hända, Ulf Dahln kanske får ordning på det här laget, jag säger inte att så inte kan ske.Men jag är inte på något sätt överraskad över hur det såg ut i Jönköping.Jag är däremot förvånad att så många förväntande sig något annat.Södertälje borta brr... på torsdag, Linköping hemma på lördag...Frölunda kan vara en nollpoängare efter tre omgångar.Då börjar redan krissnacket.Det vore i och för sig synd.Här finns förstås massor med kvalitet.Men oförmågan att stoppa motståndare utan att använda klubba eller armar måste jobbas bort.Varken Stephan Lundh, Pelle Bäckman eller Roger Melin lyckades.Du har en tuff uppgift framför dig, Uffe.***Pinsamt lite folk på Ullevi.Men jättekul att se Gais som verkade ha fått en enorm självförtroendekick av derbysegern mot Blåvitt.Rörelse, fyndig passningsfotboll, fortsatt succ med 4141taktiken, och Djurgården var faktiskt utspelat, även om Gais behövde hjälp av Pa Dembo Touray med 21målet.***Björn Andersson...wow. Så bra han är som anfallare.Tänk om Gais kan hålla i det här, våga tro på sitt spel, undvika djupdykningar resten av säsongen, då kan MPs gäng faktiskt sticka upp ett par placeringar i tabellen.Så som Gais lirade mot Djurgården var det tragiskt att inte fler än 3000 tittade på.Men vi överskattar kanske fotbollsintresset, och betydelsen av "rolig fotboll".Det är väl inte fler som bryr sig om Gais.3000 på Ullevi, även om nya arean kommer dra en del...inte fan blir det mer än 5000 för den sakens skull?***Lite synd att Gaisintervjuaren inte visste att djurgårdstränaren heter Siggi, inte Sigge, Jnsson.Tycker man kan vara noga med folks namn. Av respekt.Men ni vet ju hur jag är.Gammaldags, fånig och med ett bäst föredatum som väl gått ut.***I morgon tisdag ska jag tvätta, före det ska jag se HVFrölunda, om inspelningen nu funkade. Vågar knappt se efter.

blogg.expressen.se: Bra drag på chatten
AIA Vad tror du om Rögle iår, finns det inga som helst chanser at t de,med sin enorma hemmapublik, världens näst bästa back,många unga utvecklingsbara starka skridskoåkare och ett starkt kollektiv kan "skrälla" och ta sig till slutspelMagnus Nyström Rögle MÅSTE få en kanonstart om laget ska ha någonting med slutspel att göra. Blir det seger på lördag och mer segrar än förluster på de första tjugo matcherna då jävlar kan Kennys gäng skrälla igen. Men nej, jag tror tyvärr inte på det. Allt annat än kvalserien är en stor skrällJacobVad tror du om Frölundas chanser ikväll mot Södertälje efter den svaga första matchen? Ge gärna ett tispMagnus NyströmFrölunda måste studsa tillbaka direkt, men SSK är bra. Jag tror det blir 33.JockeVad tror du om Leksands chanser att gå upp iår ?Magnus NyströmDet hänger på Pelle Prestberg. Han kan skjuta upp Leksand i elitserien.Hans LevanderVem anser du vara Sveriges genom tiderna bästa hockeyspelare, Foppa?Magnus NyströmNicklas Lidström. Ingen slår hans meritlista.AIAVem tror du blir årets snackis? Tror på Rögles hårding Mikael GathMagnus Nyström Återstår att se om Gath vågar vara lika kaxig i elitserien. Jag hoppas det. HVs Laine kommer skapa lite rubriker också.ErikVad kommer det betyda för Timrå att man tappar sin lagkapten Sanny Lindström?Magnus NyströmMer än Timrå tror. Man ersätter bara inte en spelare som Sanny hur som helst.KockenI vilken elitseriearena får du bäst käk?Magnus Nyström Bäst korv med bröd menar du? I NHL vet de hur man tar hand om media. Enda svenska hockeylag som skämmer bort oss i media med något gott att äta är Mora.AonnLHCVålerenen ger inte mig ståpäls , hur ser du på en nordisk liga ?Magnus NyströmChampions Leauge tror jag faktiskt på. Nordisk liga skulle bli ett fiasko direkt.henrik Hej Du har aldrig tänkt tanken att satsa på en karriär inom en elitförening? Ex som sportchef?Magnus NyströmJag skulle inte bli sämre än några som är i farten just nu i alla fall. Men nej, jag är väldigt nöjd med det jobb jag har. Det jag gör nu är det jag är bäst på.Pang Krysset Ge mig elitseriens mest över samt underskattade spelare.Magnus NyströmFinns så många som slåss om det. Du får flera namn.Underskattad Eric Beaudoin, Oscar Steen, Anders Söderberg, Mattias Timander. Kim Staal. Överskattad Andreas Holmqvist, Mathias Månsson, Karl Fabricius.Skoskavf Vad tycker du om en utökad elitserie?Magnus Nyström Jag vill se 14 lag i elitserien. I allsvenskan finns minst tre lag AIK, Leksand och Malmö, som hör hemma i högsta serien.Kenny Om Djurgården eller LHC lyckats värva Mattias Tjärnqvist tror du då inte att han beskrivits som ÅRETS VÄRVNING? Får inte just djurgården och LHC så mycket extra kred?Magnus Nyström Tjärnqvist kommer aldrig beskrivas som årets värvning. Om han inte hoppar ner två divisioner.Lars Vad tror du om SAIK? Deras ungtuppar kommer att slå igenom i år. tycker inte att dom är svagare i år.Magnus NyströmOm kidsen är så bra som många i Skellefteå tror, så kan SAIK bli vinterns stora överraskningslag i elitserien. Jag ser verkligen fram emot att se Skellefteå. Och laget har verkligen en tränare som våghar släppa fram unga spelare. Det är väldigt bra.helanhej. hur ser du på löneutvecklingen i elitserien med medföljande klyfta, toppbotten som råder idag?Magnus NyströmSka elitserien konkurrera med andra ligor måste de största stjärnorna få svinbra betalt. Så är det bara.Aonn hur ser du på LHF o deras sätt att ha en spelare boendes i findland för att slippa skatta ?Magnus NyströmLuleå slåss för att överleva den här säsongen. I kärlek, krig och ishockey är allt tillåtet.misfit Hur bra är Johan Backlund egentligen? Jag tycker att han är ruskigt ojämn.Magnus Nyström Han har för låg lägstanivå och det gör att hans lag inte alltid litar på honom till 100 procent vilket skapar oro och märkliga situationer. Men på topp är han riktigt bra och glöm inte att han utklassade Karol Krizan i en målvakstduell i slutspelet i fjol.MickeVarför tror du att Anders Söderberg inte är med i landslaget? Han är ju lätt en av de snabbaste i elitserien. Kom dessutom sjua i poängligan förra säsongen.Magnus Nyström Fråga BengtÅke. Hade Söderberg varit 23 år hade han varit given i Tre Kronor.Mikaelhur ser du på det här med artisspelare i sverige???Magnus Nyström Ett nödvändigt ont för många klubbar när regelverket är som det är. Huvudsaken att elitserien får in stora profiler utifrån.Törna Hur många matcher bevakar du under en säsong och vilken arena är din favoritarenaMagnus NyströmJag ser drygt 100 matcher live per säsong. Höjdare i Sverige är Foppa Arena och i Nordamerika finns inget häftigare än en match i Montreal. Ute i Europa är det otroligt häftigt att se matcher i Bern.Sami Håller verkligen Djurgårdens målvakter? Eller måste man spela dem pga. sin dåliga ekonomi? Man hoppas ju "lillriddarn" blir en ny Söderström. Tror du det blir succ?Magnus Nyström Det är klart att Djurgården chansar. Och att ekonomin spelar in. men även Daniel Larsson var en chansning och det gick ju väldigt bra. Jag tror Roffes grabb kan bli riktigt bra, det gäller att han får en bra start och bra självförtroende direkt.Jkpg Hur tror du det går för HV i CL?Magnus Nyström Jag hoppas verkligen HV eller LHC går till final. Och båda har väldigt goda chanser att vinna rubbet.Biron Kan något lag matcha Linköpings backbesättning? Majesky, Pihl, Fernholm 300 kg är väl sådär kul att möta..?Magnus Nyström Det gäller bara att LHC inte tappar fart. Och att hela laget spelar samma defensiva spel som i fjol. Men visst ser den backuppsättningen tuff ut.Pang Krysset Vem vinner årets pängliga?Magnus Nyström Tomi Kallio. Eller Jukka Voutilainen. Vad fan, nu blir det helgardering, men Mikael Johansson i Färjestad kan också bli poängkung.Markus Vem är årets bästa värvning till denna säsong?Magnus Nyström Johan Holmqvist. Sen en värvning som är riktigt bra och nästan helt hamnat i skymundan är Eric Beaudoin till LHC. Jag tror han är LHCs bästa värvning den här säsongen.Hej Vad tycker du, ska vi byta till mindre rinkar som i NHL?Magnus Nyström Tveksamt. Finland hade det i alla arenor ett tag, men återgick till stora rinkar. Kul vore om några lag vågade och fick prova det. Så att vi fick se hur det skulle bli. Tänk en liten rink uppe i Luleå och så det kämpalaget där. Häftigt.eklund varför tror du så många Journalister söder om mälardalen har en förkärlek till att ständigt rata samt nederlagstippa Luleå hockey?Magnus Nyström Jag tror inte att det är så. Själv gillar jag Luleå. Både inställningen hos det här gänget och att åka dit. Dessutom tippar jag att laget slipper kvalserien den här säsongen.Hvfantast Hur tror du det kommer gå för Ledin och Jämtin i NHL, vem kommer hem först? Och när?Magnus Nyström Jämtin kan snart vara hemma igen. Jag kan verkligen inte se honom som en New York Ranger, jag tror inte Jämtin håller NHLklass. Ledin kan däremot lyckas bra i en jobbig tredjekedja. Jag hoppas verkligen Colorado begriper hur de bäst kan använda Ledin.Gubben Du har ju tippat Frölunda som både serieetta o smvinnare,men blev du inte lite kondunderad när du såg hur Frölundas backar uppträdde i Måndags?Magnus Nyström Jo, men det kanske var bra. Nu fick de en väldig massa ödmjukhet direkt och en viktig lärdom vad som kommer krävas för att slå Sveriges bästa hockeyiagJerry Vad tror du om timrås chanser iår, jag är inte så säker på att dom är så mycket sämre i år även fast dom tappat Riku och Regin.Magnus Nyström Timrå måste få en bra start. Och slippa skador på sina bästa spelare. Ett lag som tappat så många bra spelare får räkna med en mellansäsong.AIK Vad är mest sannolikt att Djurgården åker ur eller att AIK går upp?Magnus Nyström Att AIK går upp. Trots fiaskomatchen i går kväll. Djurgården går till slutspel den här säsongen.Jörgen HV71 har kommit etta eller två under flera säsonger. Vad beror det på menar du att de ständigt så lätt slipper undan favoritskap? Är det journalisterna som missar?Magnus Nyström HV värvar kanske inte lika spektakulärt som flera konkurrenter. Och många av mina kollegor stirrar sig alldeles för blinda på stora namn. Okej, jag har kanske gjort den missen själv några gånger.Ruslan Har sett att du varit över i Ryssland på försäsongen. Vad imponerade mest på dig där borta?Magnus Nyström Jag såg tre matcher när säsongen kickade igång. Och Kazan Tony Mårtenssons lag imponerade mest. Kazan skulle spöa många NHLlag. Sen blev jag förtjust i Spartak Moskva, ett riktigt krigarlag med underbar inställning.Gubben Tjena.Hur länge tror du Brynäs får behålla Jakob Markström?Som tur för BIF så finns det en en minst lika lovande målvakt i Jocke Eriksson när Markan försvinner.Magnus Nyström Markström blir kvar två år till. Sen blir han superstar i Florida Panthers. Han är den bäste målvakt svensk hockey fått fram sedan Henke.Pucko Vem blir årets överaskning?Magnus Nyström Erik Karlsson i Frölunda. Vänta bara.Anders Hur står sig den svenska domarkåren i jämförelse med utlänska domare?Magnus Nyström Svenska domare är bra. Men borde få vara två i varje match. precis som i NHL, KHL och flera andra utländska ligor.Bratt Varför är Linus Klasn så mycket mer intressant för media än Linus Omark? Båda är ju lika små, tekniska, poängstarka och gamla.Magnus Nyström Klasn fick lite för mycket uppmärksamhet i fjol. Det håller jag med om. Den här säsongen kommer han förtjäna varenda rad. Och han är en bättre och mer teknisk hockeyspelare än Omark.Ruslan Hur förvånad är du över Frölundas premiärdebacle?Magnus Nyström Väldigt förvånad.. Trodde nog laget hade gjort sin hemläxa bättre. Och även om Dahln inte visste hur bra HV var, så visste ju Janne Karlsson det mycket, mycket väl.

blogg.expressen.se: Ingen vågar skälla på Zlatan
Zlatan Ibrahimovic skällde ut Petter Hansson nere i Albanien.I går var Zlatan underkänd, nonchalant, seg, försökte stå still och spela fotboll, stod kvar och slog ut med armarna istället för att återerövra bollen.Vem skällde på Zlatan?Ingen.Förstås.Framför allt inte Lars Lagerbäck som behandlat Zlatan som Jesus själv ända sedan han den långe valde att ge upp sin landslagsbojkott.Det är ett svassande för Zlatan som jag tror är allt annat än bra för landslaget.Det finns en anledning till att Sverige ofta spelar mycket bättre fotboll när Zlatan i n t e är med.Han tar för stor plats, inte bara litar medspelarna för mycket på honom, ibland tror jag de är rädda för honom också.Det är oroande.Zlatan är ofta så bra att Sverige måste hitta ett sätt att få ut det mesta av honom, utan att han kväver de övriga.***Frågade Zlatan som stannade i mixed zone den här gången, hoppla efter matchen*Gör spelsystemet någon skillnad för dig personligen?Zlatan tittade på mig som jag var den mest korkade människa han någonsin mött vilket naturligtvis kan vara fallet och sa Hur många anfallare hade vi innan? Två. Hur många hade vi i dag? Två.Och så den där överlägsna blicken.Jo, försökte jag, det begriper ju till och med jag, men uppspelen, sättet att spela längre ner på planen, det kan ju möjligen påverka även dig?Då tittade Zlatan bort, och gick.Sedan vände han sig om och flinade.***Vågade mig sedan på att skoja med Kim Källström och kolla om han hade noterat att han gjort åtta av sina tio landslagsmål just på hösten, tänkte att han kunde flinat, sagt något i stil med "Oh fan, ha ha, nä, det visste jag inte."Ett göteborgskt sätt att tjta lite.Som hade visat att Kim fattade att...ja, man kan skämta ibland, trots allt är det bara fotboll det här.Istället gav han mig en sådan där "Herregud, vilken idiotblick" och svarade "Nä, det hade jag inte tänkt på".Så är det att jobba med fotbollslandslaget.Alltid lika underhållande.För den som undrar, Kim var lika superartig och tillmötesgående som vanligt, svarade snällt på min nästa fråga och stannade så länge att varenda journalist fick sitt.Det är bara synd att han likt så många andra i det här landslaget aldrig vill le.Men det är säkert vårt fel.Det brukar vara det.***Om inte ungraren Tmas Hajnal bjudit på omställningen som gav 10 så vete katten om Sverige vunnit det här.Bättre än så var det inte.Men utan Svensson, Wilhelmsson, Linderoth, Elmander, jag tycker inte det är så konstigt heller.***När jag ser hur oroligt det ser ut på planen, ser trögheten hos mittbackarna, ser bristen på kompetenta kantlöpare så börjar jag tvivla på 352idn, även om jag applåderar testet högt och ljudligt.Problemet är, gå tillbaka till 442, eller spela 4231, och anfallsspelet blir lidande.Täcket blir inte längre.Någonstans fryser man alltid.***Vad tycker ni? Kommentera här nere, eller mejla på henrik.lemangt.se.

Inga kommentarer: