lördag 20 september 2008

Blogg.expressen.se påstår: Min senaste insändare

Svensk IT-blogg
Läste precis ett inlägg på blogg.expressen.se och det fick mig att bita på naglarna. Vissa åsikter som beskrivs är rent utav bäst, men jag håller inte alltid med om allt. blogg.expressen.se skriver mycket sanna saker.

Likväl vill jag passa på att tipsa er om Min senaste insändare, berätta gärna om du håller med mig i kommentarerna nedan!

blogg.expressen.se skriver bland annat:
Publicerad i dagens Helsingborgs Dagbladbr Den senaste månaden har i min mejlkorg dykt upp välmenande brev från vänner och bekanta. Det inleds med Kära Vänner, detta är inget skämt, om ni inte tar det på allvar får ni skylla er själva och går sen ut på att Bill Gates ska lägga miljoner på reklam, och genom att jag skickar vidare kommer jag att bli kontaktad av Microsoft inom några dagar och få del av de sköna slantarna. De kan tydligen spåra mejlen FRA? Hahabr Helt fantastiskt Jag behöver inte göra någonting mer än att trycka på skicka och så kommer det en check på 24800 Euro I brevet har en advokat skrivit hur hon först var tveksam medan hon sedan tagit chansen och blivit förvånad när pengarna kommit.br br Jag sitter med min vänlista och börjar genast räkna enkel matematik, och kommer fram till att om jag mejlar alla behöver jag inte ta ett handtag mer i hela mitt liv Han är schysst han Gates br Innan jag går igång läser jag som av en händelse Dis nätupplaga, och en av artiklarna fångar särskilt mitt intresse, den handlar om nätbluffarna. Och visst, har jag inte tidigare fått mejl i samma stil där Carlsberg delar ut öl och Nokia mobiltelefoner om jag mejlar vidare? Har jag inte då också tänkt tanken att det kostar inget att försöka?br Microsoftmejlet startade, läser jag, redan på 90talet och lever och frodas och plötsligt känner jag mig dum att jag ens tänkte tanken. Men trösten kommer när jag skrollar ner i mejlet och konstaterar att det onekligen inte bara är jag som har anledning att känna mig dum. Sida upp och sida ner med avsändare som till och med lägger ut firmanamn, och försäljningschefer och verkställande direktörer på medelstora bolag har skickat vidare under parollen Håll i er om det här funkar, för då blir det party Andra rubriker kan vara Vågar du chansa eller Jag provar i alla fall, dock med exakt samma innehåll.br br Släcker ner datorn och knycklar ihop drömmarna om ett liv utan minsta arbetsinsats till en boll i papperskorgen. br Men vänta, ringde det inte en kvinna från ett nätverksföretag häromdagen? Hon undrade om jag ville tjäna extra pengar i ett projekt för bättre hushållsekonomi, skulle inte det kunna vara något? Jag skulle ju bara ringa och värva några av mina kompisar, och utan större arbetsinsats kunde jag tjäna några tusen extra i månaden, speciellt om någon om de jag värvade sålde brabr Ska bara ner och köpa några trisslotter i kiosken. För vinner jag där behöver jag ju inte ens ringa de där samtalen, eller hur?;br Anette Jernström


Vad tycker ni om detta?


Detta har andra skrivit:

blogg.expressen.se: Sverige Sverige Fosterland?
br br br br br br br br br br br br Suck Läste att vår kära statsminister sjöng "tipp tapp" i bolibompa... Kul att han bryr sig om barnen kan man tycka... Men hallå? Ska barn verkligen behöva se och höra vår statsminister sjunga? Hela politiken kommer då att framstå som ett skämt En lek Men oj, jag glömde ju det... Reinfeldt är ju ett skämt Han ser ju ut som en guldfisk, svårt att vara allvarlig och ta det han säger på allvar Tragiskt som fan... Han skulle passa bättre på typ DisneyWorld. Han skulle ju kunna hänga med den lilla sjöjungfrun och hennes gäng där. Vara den där "guppie" fiskensom hon alltid har simmandes med sig. Då behöver han ju inte klä ut sig heller. Han är ju så blå som man bara kan bli, bara trycka på lite gul färg också Att Göran Persson dansade med den där kossan Doris kan jag däremot tycka var rätt... Göran var eller är en man med en vilja att göra det bättre för alla och framför allt för barnfamiljer. Han kollar inte vilken klass man har eller inte har, han bryr sig ändå. Och det är väl mer än vad vår käre Reinfeldt gör? Vart är Sverige på väg? Vi har en statsminister som kommer att välta Sverige om och om igen Sverige, Sverige Fosterland...vart har det tagit vägen? Finns det kvar? Nä... NYVAL TACKbr br br br br br br br

blogg.expressen.se: Ledig helg
Och ändå inte, känns det som.br Jag läser allt jag kommer över om min arbetsplats som det onekligen skrivs en del om i dessadagar. Jag kunde inte bärga mig utan var tvungen att skriva en liten kommentar i diskussionsrutan under Ulf Nilssonsartikel idag om att jag tror att jag kan se in i framtiden rutorna ovanför mina kommer med all säkerhet fyllas med inläggfrån många som aldrig flyger ps. där de kommer kommentera allt från ålder och utseende på oss i kabinen till ett konstatera att det är lika bra att bara stänga nerSå man kanske skulle bli spåkärring om nu jobbet som säkerhetsansvarig i transportsektorn blir ledigt?br Nej, jag har bestämt mig att inte ta tidningsrubrikerna för fastlagd agenda och fakta, jag avvaktar vad min arbetsgivare och fack kommer med för information och hur det i så fall påverkar mig.br Om en annan aktieägare kommer på banan utan att det innebär att jag blir arbetslös har jag ju oroat mig helt i onödan, eller hur? Jag kan inte ta ställning till något innan jag vet vilka mina options är. Skulle jag bli utan kabinjobb vet jag att arbetslös blir jag inte, jag har många strängar på lyran. Får jag vara kvar ropar jag hurra, för det är ju det jag helst vill.br Det är min slutledning för nu.

blogg.expressen.se: Snigelpost som får mitt hjärta att blöda
Fick ett handskrivet brev idag på posten.br Man får inte det så ofta nu för tiden, och senast tror jag det var från samma person, för något år sedan nu. Han undrade då om jag kunde tänka mig höra av mig till honom när jag höll ett föredrag i närheten så han kunde komma.br Jag sparade hans brev, men han hade ingen email och dessutom har det inte varit något föredrag som skulle passa, så inte förrän för någon vecka sen skickade jag honom ett vykort med tider för höstens föredrag som han möjligen skulle kunna ta sig till.br Idag fick jag ett svar som fick mitt hjärta att blöda. Jag hoppas att han ursäktar att jag publicerar första delen här, vi är många som behöver påminnas av det han skriverbr Hej Anettebr Tack så jättemycket för kortet. Jag blev jätteglad och överraskad över att få det av dig. Jag trodde nämligen att du glömt bort mig. Det är det nämligen många som gör...br ...br Varma hjärtliga hälsningar från din vän ...br Varför känner jag ett stygn av dåligt samvete? Är det för att jag nu har ambitionenatt höra avmig och skriva fler gånger, medan jag vet att jag troligen kommer skjuta på det för att en massa annat dyker upp? Nån som förstår vad jag menar?br br

Inga kommentarer: