torsdag 18 september 2008

Nytt rekord: 'food for thought'

Svensk IT-blogg
Under alla mina yrkesverksamma år har jag aldrig stött på någon sådant här ( obs det var på halsokost.blogspot.com) . Man kan tro att personen i fråga "har alla tallrikarna i skåpet", men läs vidare gott folk. Det du kommer få se är fullständigt fantastisk. Så se upp du kommer att helt visst att vilja trilla av stolen när du ser.

Med risk för att bli en soffpotatis tipsar jag dig om gå in på 'food for thought' Säg gärna vad Du tycker om det hela!

Typ såhär skriver noreply@blogger.com (Mia):
Smartmat käk som man blir intelligent av. Finns det? Ja... Fast det är ett samspel, som man helst förbättrar, utökar och maximerar med hjälp av hälsokostprodukter. Vår Herre måste ha tänkt nätverk när han skapade vår tillvaro allt är sammanflätat.TDet kan man förvisso inmundiga i stor och lyckosam omfattning. Ett underbart sådant exempel är te, the, th eller hur du nu väljer att stava den här underbara drycken. Jag brukar oftast skriva te, helt enkelt. Kort och kärnfullt, och så underbart gott. Det är inte bara för att jag älskar England och respekterar IndienPakistan och andra allierade länder, utan för att jag märker en fantastisk effekt av te både hos mig själv, undertecknad, och hos min man sedan 1985.Jag känner mig för det första friskare av te. Och varför inte? Det är så smart att dricka det som Guds natur är full av, växter, som lever där i solen och regnet och luften och fortsätter att leva vidare långt efter att blad och löv har skördats från dem som renderar i den tepåse som jag just då nedsväljer. Och lite animaliskt i mitt fall, jag vill absolut ha en skvätt mjölk lättmjölk, 0,5 procent lipider men absolut inget socker.För det andra, är det billigt med te. Det går att köpa ett paket om 100 påsar, eller motsvarande om man köper det i en stor påse, för under 15 kronor. Nej, man får inte grönt, vitt eller rött te för de pengarna, men du får åtminstone svart te av Ceylontyp.ICA säljer ofta sitt Euroshopperte för vadärdet? 13 kronor eller något. Sådana slantar räcker näppeligen till energidrycker som JoltBatteryRed BullFrank's, där man brukar få lägga ut 1015 dinero bara för en halvlitersburk.Riktigt bra och dyrt kaffe är det samma historia med, fast utöver den uppiggande effekten, anser jag att kaffe mest dras med nackdelar. Man får huvudvärk, som i "huvudvärk", när man som storkonsument slutar med det. Och tänderna blir inte precis vitare av brygden, vilken dessutom är ett elände att framställa på ett effektivt sätt. Fast kaffe är OK om man får det gratis på en mässa, varuhus o dyl. LOLFör det tredje och sista, blir man smartare av te. Jag kan inte förklara vad och hur, det råder sträng sekretess på området i mitt fall, men man blir minsann smartare av det. Det kan betyda allt och inget, i mitt personliga fall betyder det verkligen allt för alla. Jag önskar jag kunde berätta... TBAHälsokosT för att bli matsmrtareMen det finns ju mycket annat i foodforthoughtvärlden utöver te och kaffe. Jag äter mycket tillskott som innehåller och tillför sådant innehåll är av vikt för både metabolism och organism. Jag har inte särskilt mycket koll på den här scenen, det medges, utan jag håller mig till främst trenne produktkategorierGuaranaGinsengKoffeinMen det finns ju så mycket annat än sådant som man kan plocka upp i hälsokosthandeln och Apoteket. Här är jag ett oskrivet blad som måste lära mig mer om signalsubstanser, vitaminer, mineraler, enzymer, et al, et consortes."220"Jag är inte främmande för jästa vindruvor, vars alkoholhalt hamnar på cirka 15 volymprocent vin, kallas det visst, även om jag och kära maken gärna använder olika omskrivningar exempelvis 220 för att inte visa våra minderåriga vad det är vi konsumerar. Jag köper alltid sådana där boxar, 3 000 milliliter, som räcker ungefär en vecka per box. Jag mår jättebra av det Och det måste ha någon effekt, eftersom mina värden och enligt kravet att alltid behöva uppvisa leg vid mina besök hos det här statliga företaget, också tydligen gäller utseendet är kanonbra enligt det senaste läkarbesöket, jag räknas som en ständig 17åring trots att det var länge sedan jag uppmätte åldern ifråga.Här måste det vara vettigt att välja hälsokost som innehåller ämnen från druvor. Jag tänker genast på antioxidanter och vitaminer. Titta på hyllorna, det finns massor av Cvitaminsprodukter, jämte AHA och antioxare.Kost och hälsa?Är det här två arketyper som aldrig kan samsas och det finns igen koppling mellan dem? Nejdå De hänger samman intimt, precis som träning och hälsa.Och med hjälp av rätt hälsokost i rätt situation, kan du både behålla kakan och utnyttja äta kakan. Perfekt. Är du trött? Ät något uppiggande, efter att du har vilat. Är du uppjagad? Ät något lugnande, efter att du har tänkt efter och rättat till det som gjort dig stressad.Välj därför alltid rätt hälsokost i rätt situation. Det kommer du att tjäna på. Du kommer att leva ett mycket, längre, friskare och roligare livLäs även andra bloggares åsikter om ginseng, guarana, hälsokost, smartmat, vitaminer, te, koffein,


Visst bli man nyfiken i en strut!?

Här är lite mer saker jag hittat

halsokost.blogspot.com: Kaffe ger mig alltid smärta innanför kraniet (när man slutar dricka det)
Den där drycken kaffe ger mig dessutom en satanisk huvudvärk när jag har druckit det i voluminösa mängder i några veckor och sedan abrupt slutar. Jag måste helt enkelt trappa ned intaget av kaffe för att inte få helvetisk smärta innanför kraniet.Och jag är inte, skriver inte, alls förtjust i kaffe, vare sig som uppiggande dryck, som sällskapsdryck eller som tidstjuv när man måste brygga, rengöra och hantera eländet hela dagarna. Dessutom kostar det ganska mycket med produkter från Gevalia, Löfbergs och allt vad tillverkarna nu heter igen.Koffein finns i colaläsk och chokladDessutom är det inga konstigheter direkt; koffeinhaltiga drycker har funnits i åratal, tänk bara gamla Jolt Cola, Battery och Red Bull. Jolt, haha, där kan jag berätta en liten rolig anektdot Det fanns, såvitt jag förstod saken, endast en enda butiken innanför tullarna i Stockholm som sålde den här drycken. Det var väl en liten närbutik i närheten av eller på Sveavägen.Sagt och gjort jag hörde på antingen en BBS eller på Internet att det fanns hos dem. Jag ilade dit och köpte upp allt vad de hade i lagerVarför skriver jag då det här om IT när det handlar om hälsokost på den här bloggen?Jo, förstår du, just Jolt Cola är känd som en datornördsdryck Den svenska Jolt Colan innehåller 150 mg koffein per liter inte illaKoffeintabletterJag har knaprat de här små vita pillren "koffeintabletter" sedan... början av 2000talet, faktiskt. Jag tycker att de är idealiska. De är prisbilliga, några tior för en burk innehållande 30 tabletter, de verkar snabbt, saknar biverkningar annat än en kraftigt uppiggande effekt och är diskreta att svälja till en klunk vatten.Är det här narkotika? Nej... Jag tycker inte det. Men det är min uppfattning. Och man är väl inte narkoman om man inmundigar koffein i form av kaffe eller te? Jag tittar in hos Läkemedelsverket ACO Koffein godkändes som medicin i Apotekets sortiment datumet 19730302, alltså för ungefär 35 år sedan.Nu hittar man som sagt produkten hos tillverkaren Recip, inte hos ACO. Det är nog i alla fall många miljoner svenskar som har blivit lite piggare under de här åren... Hur verkar Koffein Recip?Det verkar, tro mig, jag har testat och går i god för det. Så här fungerar det här preparatet på undertecknad bloggare, som betraktar det här som ett slags hälsokost eftersom det ju säljs receptfritt.Mina Koffein ReciperfarenheterKoffein Recip har en uppiggande och stimulerande effekt.Koffein Recip motverkar trötthetskänsla.Koffein Recip saknar biverkningar, annat än uppåt, uppåt, uppåtKoffein Recip gör liksom att hjärnan fungerar bättre, mer koll och högre IQ.Koffein Recip innehåller ju koffein vilket finns naturligt i bland annat choklad, kaffe och te, men jag blir inte tjock av det och det ger mig inte gula tänder och taskig andedräkt.Effekten sitter i länge i mitt fall, upp till sex timmar.Jag blir mer koncentrerad och fokuserad.Jag känner mig starkare och mer vital, orkar mer och längre.Enligt tillverkaren, innehåller en 1 tablett Koffein Recip lika mycket koffein som en 1 kopp kaffe.Jag ser rosa flygande elefanter när jag knaprar det och börjar nynna på melodier ur Trollkarlen från Oz och Hair bara skojar.FASS berättar att det kan köpas receptfritt på Apoteket i en burk innehållande 30 st tabletter och kostar 55 kronor.Läs även andra bloggares åsikter om koffein, uppiggande, Koffein Recip, koncentration, koffeintablett, ACO Koffein

halsokost.blogspot.com: Energiskt med N-R-G
Ibland läs alltid, jämnt och ständigt behöver jag kanske du? uppiggande, energigivande produkter. Det kan vara för att orka skriva på tangentbordet. Hehe. Puh. ASDFGHJK. Tänk att man orkar trycka på så många knappar, eller vahetere tangenter.Det måste vara all energidryck jag konsumerar. Jag har testat allt möjligt, sedan det var på tapeten med sockerdryck med citronsmak, innehåller Cvitamin till Battery till Red Bull hehe, såg ni på TV igår att Hell Boy drack RB?, Frank’s och flera andra.NRG, inte bara en radiostation från 90talet, utan även en energidryck innehållande guarana. Det är fart i det, som ginseng, fast på ett annat sätt. Och om man kombinerar med träning jag måste berätta om mitt dagliga träningspass någon gång märker jag att man orkar bara så mycket mer.Jag spöar lätt min man i antal crunches, he he.Jag pluggar också just nu, har VG och MVG i precis allt. Inget skryt, men något måste det väl bero på, inte mina gener väl?Nota beneVarning utfärdas för ev. socker i energidryckerna Se upp med kolhydratnivåerna. Och svälj inte det där resonemanget med sugar free, många gånger kan ersättningssötningsmedlen vara farligare än vanligt socker. Bware.Läs även andra bloggares åsikter om ginseng, guarana, immunförsvar, ämnesomsättning,

halsokost.blogspot.com: B-vitaminer - hjälp mot stress
Tar du dina vitaminer? Bvitaminer är vattenlösliga vitaminer. De är till för vårt välbefinnande, helt enkelt. Brist på de här vitaminerna kan resultera i att kroppen inte blir lika stress och presstålig. Bvitaminer är dessutom viktiga för metabolismen ämnesomsättningen, för oss vanliga dödliga men även vår hud, våra muskler, immunförsvaret och nervsystemet eller nerdsystemet, som min man brukar skämta till det. Ämnesomsättningen påverkas också när kroppen inte får de här "vitaminorna". Man blir trött, känslig för stress, nedstämd, får viss blodbrist och kolesterolen påverkas negativt, et cetera.Det finns flera Bvitaminer som består av 17 olika varianter. De vanligaste är * B1tiamin * B2riboflavin * B3niacin * B5pantoensyra * B6pyridoxin* B8biotin * B12 Var hittar jag vitamin B? De finns faktiskt lite överallt, åtminstone om man är observant och kunnig på livsmedelsområdet. Du kan hitta Bvitaminer i groddar, fröer, nötter, bönor, råris, fullkorn, lever, ägg, mjölk, öljäst och i mörkgröna grönsaker. Undrar f'resten om inte gurka räknas dit då?Det måste vara en av Guds roligaste skapelser, gurkan Man kan givetvis även få i sig dessa vitaminer via kosttillskott, men... Förvisso handlar den här bloggen om hälsokost det hörs väl ändå på namnet, HälsokosT? men det gäller att vara moderat med intaget. Alltför höga doser är definitivt obra, eftersom balansen med andra Bvitaminer lätt rubbas varpå skador och brist på övriga ämnen lätt uppstår.Läs även andra bloggares åsikter om Bvitamin, hälsa, hälsokost, immunförsvar, vitaminer, ämnesomsättning

Inga kommentarer: