måndag 23 juni 2008

Vad tycker du om "Första bärbara datorn var en..."?

Svensk IT-blogg
Jag läste en hel sjuk grej på teknoit-hardware.blogspot.com det var nästan så man hade lust att trilla av stolen. Dom tror verkligen att dom vet något, och bara det är ju totalt bäst. Vad man är less på sådant. Men noreply@blogger.com (Dan O.P. Sandberg) skulle behöva få höra några roliga synpunkter.

Tipsa er alla, med en egen åsikt, om Första bärbara datorn var en..., säg vad du tycker om det nedan, för katten!

noreply@blogger.com (Dan O.P. Sandberg) piper bland annat om:
...Compaq LTE286. Eller, noga räknat, den första datorn jag själv köpte och ägde, inte bara lånade upp för test.Jag har tyvärr inte kvar den längre i ett spontant humanistiskt utbrott, skänkte jag datorn till Röda Korset när det försiggick ett blodigt inbördeskrig på Balkan i början av 90talet. Hmm. Ångrar jag.De hade väl inte ens 220 Volt där nere, insurgents med ondsint attityd Däremot mins jag att den var liten A4 och lätt, runt tre kilo. Skärmen var en liten ljussvag LCD på åtta tum och disken rymde 20 MB. LjudkortNää, jag fick använda en drivrutin till Windows 2.113.0 som producerade ljud till den inbyggda högtalaren.Mus saknades också; sagt och gjort, det blev en Microsoft Trackball som klämdes fast på det lilla tangentbordet. Jag lyckades Linuxdistributioner på den, minns Freesco. Ändock fungerade den väl i flera års tid.Jag skaffade den i slutet av 80talet, säg 1989, och dumpade den till rödkorsarna 1994. Undrar om jag har något foto någonstans av den Kanske inte. Jag ska iaf leta upp den på nytt på någon sajt, nostalgin är stark här på min front.Läs även andra bloggares åsikter om bärbar dator, bärbardator, Compaq LTE286, datorer, laptop, mus, notebook, PC, trackballTeknoIThardware RSS


Åsikt tack?

Här är lite mer saker jag hittat

teknoit-hardware.blogspot.com: Toshibas bärbara läckerbit med 3GB RAM sjunker i pris
Jag har sett detas SALT300D11A för under 6000 kronor, vilket jag tycker är ganska häftigt. Om jag hade varit student och typ plockat jordgubbar sommaren 2007 till max, hade jag nog helst sett den här framför mig i hörsalen.Det ganska schyssta priset till trots, 5990 hos t ex Elgiganten, har den en AMD Athon X2 TK57CPU, hela 3GB RAM, 15,4" monitor och som sagt 3GB RAM tjatigt red. anm..Och så har den Microsoft Windows Vista Premium som operativsystem. Men det går ju alltid att boota på en LiveCD eller motsvarande. Jag tror nog att Ubuntu 8.04 skulle äga på en maskin med så här pass mycket RAM.250 GB hårddisk och webbkamera med ansiktsdetektion är andra trefliga egenskaper, det blir lätt att logga in i Windows och lätt att stänga av Windows med AltF4, varpå du ändrar i BIOS så att den här snabba datorn bootar från din Ubuntudisk i stället.Läs även andra bloggares åsikter om AMD Athlon, bärbar dator, notebook, Toshiba, Toshiba Satellite, UbuntuTeknoIThardware RSS

teknoit-hardware.blogspot.com: Acer Aspire
Min egen barbardator är enAcer Aspire 1307LC. Jag har flera olika modeller och tillverkares produkter, men den här är en jag har behållt sedan tidigt 2003, i över fyra år vid det här laget.Acern är väl ingen Ferrari vad prestanda beträffar pun intended men den klarar av Internet, några år gamla spel såväl som lagring och portabilitet. Tyvärr lade batteriet av bara efter några veckor, för gott, trots att den var fabriksny när jag köpte den. Dumt nog brydde jag inte heller mig om att reklamera den på konsumentgarantin. Det var nog mitt eget fel jag var lite fixerad vid att tömma batteriet fullständigt och då menar jag fullständigt innan jag laddade det på nytt.Vad värre var, CDROMbrännaren gav upp en kort tid därefter. Jag har bränt CD sedan de första STORA brännarna anlände landet ITjournalister får alltid vassa grejer först. Det betyder helt enkelt att jag är kliniskt rengjord vid montering av Compact Discmedia. Fast det felet är inte mitt. Kanske barnens, som understundom behagade spela sina ganska kladdiga Flygande Start och andra barnspel i notboken. Nu läser den inte ens en rengöringsCD. Bränneriet får ske via en extern USB 2.0brännare, en EZDUB. Fast det går långsamt att bränna ut t ex digitalkamerainnehåll, Aspiren saknar stöd för USB2.I övrigt fungerar den underbart bra. Jag har kört olika operativsystem på den, främst Windows XP Home som ingick, men även en hel del Knoppix och Ubuntu. Den har inte bara kört Officeprogram, utan även mer avancerade uppgifter som blog, CMS och programmering. Den har fungerat finfint, i synnerhet sedan jag uppdaterat körande operativsystem och hårdvara med de bästa uppdateringarna.Summa Summarum jag är nöjd med Aspiren som sådan, fast kanske inte med affären i sig där jag blev grundlurad. Men det är en annan historia. Jag gillar datorn som står två dm till vänster om mig i detta nu. Kanske åker den in på service och får en rejäl batterihantering och CDbrännare som fungerar. Då kommer den lätt att tuffa på i flera år till.Läs även andra bloggares åsikter om barebone PC, bärbar, bärbardator, notebook, Acer, TeknoIThardware RSS

teknoit-hardware.blogspot.com: Drivrutinerna utgör mitt "device driver hell"
Drivrutiner och verktyg från andra och olika tillverkare är ofta läs alltid väldigt beroende av varandra. Om man börjar meka runt för mycket, som att radera en del, fungerar inte resterande del och drivrutinen fungerar inte längre och naturligtvis inte heller hårdvaran. Back to VGA Mode, så att säga.Det där har jag ofta upplevt. Jag har alldeles för många datorer och endast ett fåtal är av samma modell. Är jag en samlare Nej, men jag lämnar inte en fullt fungerande kär maskin på återvinningsstationen bara för att den blivit lite gammal och dammig. No Sir Jag är konservativ, jag gillar att bevara det goda gamla iaf när det gäller IT....Allt det här gör att drivrutinerna tar mycket tid i anspråk för att fungera ändamålsenligt. Och ännu längre tid att fungera optimalt om det gäller spel och film. De bildskärmsdrivrutiner som ingår i Windows, oavsett version, är utvecklade för att vara allmänna drivrutiner som ger ett stabilt stöd för standardfunktioner och standardAPIer i Windows. Det gör dem sällan idealiska för mina ändamål.Så här skriver Microsoft i ett textdokument till gamla Windows 98Eftersom varje drivrutin måste stödja ett antal olika konfigurationer, är det omöjligt att stödja varje tänkbar funktion med en enstaka drivrutin.Take that, speedfreaksDet enda sättet att få datorn att fungera optimalt, är därför att lämna operativets inbyggda drivrutiner och hellre satsa på dem som medföljer grafikkortet som väl ändå inte är inbyggt och kan laddas hem från tillverkarens webbplats i ny fräsch snabbare och stabilare version. Har man rådtur nog till att ha ett vedertaget prestandakort, finns det också möjlighet att satsa på drivrutiner som verkligen krama musten ur hårdvaran. Inte sällan kommer sådan hårdvara inte få ofta från tillverkaren som från gamers och geekers. We shall rule the world. Jag har gjort på det här sättet med mina många datorer och det självklara konfigurationselände de utgör.Namnge varje dator, gärna med unik begynnelsebokstav. Du kan då lätt hacka in exempelvis CtrlTabU för att på din egen dator just då se roten på datorn Uriel. Det blir mindre spring mellan rummen...Mina datorer just nu hösten 2007A AngelB BaptismC ChristD DavidE EnglF ForzaG GodH HeavenI IsaacJ JesusK KthuluL LilithM MaryN NoahO Odinoch så vidare.Skapa en mapp i varjeburk, namnge den till LAN, Intranät eller liknande, och sedan varsin undermapp till varje enskild dator.I datorns undermapp den här datorn har begynnelsebokstaven O, för Odin placerar du sedan drivrutiner, tweaks och nödvändiga program för de operativ du vill köra på den grafikkort så klart, men även bildskärm, hårddisk, nätverkskort, moderkort, ljudkort, mus, tangentbord, et cetera. Lägg gärna in favoritprogram, tweaks, anpassningar, konfigurationsfiler i samma mapp. Jag föredrar exempelvis äldre Microsoft Officeversioner framför allt blingbling i de allra senaste versionerna från 2007. Och så klart alternatives för QuickTime, Acrobat, Real, Windows Media Player, et cetera.Kopiera sedan den här mappen till alla datorer i ditt intranät och se till att alla maskiner har den senaste versionen genom att helt enkelt köra iväg ditt original från en dator till nyligen raderade äldre versioner i de andra datorerna. Eller leta upp ett bra jämförelseprogram som automagiskt raderar äldre och felaktiga versioner jag är mellan sådana program just nu, några rådVoila Behöver du sedan uppdatera datorn Angel, för A, vet du på förhand att allt nödvändiga drivrutiner och dylikt, jämte förteckning på hårdvaran, operativsystem, program, tweaks, finns registrerat på en central plats. Du sparar timmar av ditt liv, som du hellre kan använda till något kuligt spel. Jag ska spela gamla Descent 3 i natt, exempelvis, det hade jag inte hunnit om jag hade behövt fixa datorn ZARATHUSTRALäs även andra bloggares åsikter om API, drivrutin, grafikkort, intranät, LAN, barebone PC, Microsoft Office, WindowsTeknoIThardware RSS

Inga kommentarer: