måndag 23 juni 2008

Nytt rekord: Switchar är grejen för mig...

Svensk IT-blogg
Under alla mina yrkesverksamma år har jag aldrig stött på någon sådant här ( obs det var på teknoit-hardware.blogspot.com) . Man kan tro att personen i fråga "har alla tallrikarna i skåpet", men läs vidare gott folk. Det du kommer få se är fullständigt bäst. Så se upp du kommer att helt visst att vilja börja gråta när du ser.

Med risk för att bli en soffpotatis tipsar jag dig om gå in på Switchar är grejen för mig... Säg gärna vad Du tycker om det hela!

Typ såhär skriver noreply@blogger.com (Dan O.P. Sandberg):
Med en switch blir ett nätverk plötsligt lätthanterligt och lättöverskådligt. Alla behöver en switch, eller växel som t ex IDG envisas med att kalla dendem, inklusive undertecknad som ännu är på hubbstadiet. Men med ett fåtal datorer igång samtidigt, blir det ändå ungefär samma prestanda som hade jag haft en switch från 3Com, Netgear, HP et cetera. Jag har ändå tittat på en switch under en tid Netgears S108PEU. Den ger dig PoE Power over Ethernet över en enda nätverkskabel av typen Cat5. Kraft och data från en och samma punkt, perfekt. Den är till för gamern, hemanvändare eller ett litet kontor med sina åtta protar. Det är lika många som min gamla hubb den är från säg 1996 men den fungerar varje dag.Den är inte övervakningsbar, inte till en prislapp om runt 675 kronor, fast en sådan här liten switch sköter sig egentligen autonomt. Mitt korttest lyckades väl, det här är en finfin nätverksprodukt som passar allmänna datornördar som undertecknad, gamers, surfare och kodare.Läs även andra bloggares åsikter om hubb, Internet, intranät, Netgear, Serial ATA, server, switchTeknoIThardware RSS


Visst bli man nyfiken i en strut!?

Hittade lite andra bloggar om detta:


www.firstup.se: 071022: Kid Sis's Switch Board
Last week was a shitty one, let’s hope this one will be better, it definitely starts good with this new fiery joint from Kid Sister.................................................................

teknoit-hardware.blogspot.com: Bredband som inte håller måttet?
Det har skrivits om glädjesiffror apropå våra fetband. Jag som skrivit en bok om fetband Lättpocket om bredband är naturligtvis inte sen att bidra till debatten. Det här är särskilt anmärkningsvärt när det gäller modemliknande bredbandsteknologier; jag tänker på ADSL, VDSL, kabelmodem et al. Och då ska vi inte tala om "trådlöst bredband". "VDSL ger 24 Mbits" Då måste du bo några meter från närmaste telestation och ha kablar av närmast ren koppar, sakna störningskällor och ha en väldig, väldig tur. "ADSL, 6 Mbits" Se föregående kommentar, vilket även gäller för kabelmodem, satellitsurf et cetera. T o m ISDN är bättre i ljuset av de här nämnda teknologierna, åtminstone apropå prestanda. Operatörerna är inte dumma, utan de använder gärna hoppfulla termer som "upp till xx Mbits". Då är de skyddade i sin ände. Jag själv använder ett fiberoptiskt bredband, 10 Mbits.Men är det verkligen fiber ända fram till huset? Är det verkligen FTTN, Fiber To The Neighbourhood? Nää, det är så klart en stump koppartråd som gäller sedan fibern, vilken löper längsmed stambanan, anslutits till en switch som utmynnar i koppartråd åt alla och envar åt alla kanter och håll. Men jag får iaf nästan det jag betalar för. Jag kör med det gamla klassiskahederligaTPTest, ellerBredbandskollensom det stavas nu.Då får man svart på vitt apropå prestanda. Testa din hastighet Jag brukar också testa en annan metod en dator ansluts direkt till bredbandsuttaget. Den har ett bra operativsystem med ett fåtal tjänster igång, välj själv. Den har ett rättinstallerat nätverkskort.Nätverkskabeln är bara ett par meter lång. Sedan ut på Sunets FTPserver, rätt tid på dygnet med tanke på belastning och kapacitet, och dra hem en förutbestämd fil i en viss storlek. Jag brukar välja någon "image" från något **ixoperativsystem, säg SuSE från Sunet httpftp.sunet.sepubosLinuxdistributions Jag brukar välja Fedora för serverinstallation eller KnoppixUbuntu för klienter. Oftast blir det DVDversioner, mer sällan CDversioner.Jag väljer i ärlighetens namn hellre att "FTPa" från ett FTPprogram än från Firefox, det blir väldigt enkelt och statiskt i webbläsaren. Men ibland sker det via www av bara farten, det måste medges. Sedan mät hastigheten Inget på våra breddgrader överträffar Sunet i hastighet.Det här i mitt tycke ett bra sätt att mäta den praktiska fetbandshastigheten. OptoSunet Jmfr med OptoSunet hos universiteten, eller vad sägs om 10 Gbits, med option på 40 Gbits, för universitet och högskolor? Det är drömhastigheter för oss vanliga dödliga som surfar på företag och i hemmen. Det skulle nog inte "lagga" så mycket i World of Warcraft med sådan prestanda httpbasun.sunet.seaktuelltoptosunet_invigt.html "Jag får ju inte det jag betalar för?" Ska man dra av på priset när det inte fungerar så snabbt som man antog när man skrev på avtalet? Tja, lycka till... Det kommer antagligen inte att fungera. Jag läser i kvällspressen idag om kunder som köpt ADSL, med 8 Mbits som uppgiven hastighet, och sedan sitter där med en hundradel av den erbjudna hastigheten 0,08 Mbits. Det är verklighet. Ja, jag har självklart själv kört med ADSL i några perioder. Måste ju testa Det var från Telia och det var från... hmm kommer inte ihåg. Det var i alla fall inget vidare, sällan över 75 kbits vid FTP. Jag sålde modemet till en granne, hoppas du blev nöjd, Adolvsson Trådlöst bb är dyrt och segt Trådlöst, är det lösningen då? Ja, om du är resande hehe, hoppas jag inte du är ofta och vill uppleva frihet. Dessutom är det superenkelt att installera och i regel snabbare än ADSL om man bor en bit från telestationen. Fast du får också uppleva rejäl "latency" och "packet loss"; det kommer att ta tiiiid. Billigt? Nee... Inte ens om du är i Stockholm C, innanför tullarna, kan du få uppleva "Turbo 3G" i de nivåer som uppges. Vännerna på IDG har testat nyligen och lyckades inte komma ens i närheten ens i de mest centrala delarna av Hufvudstaden. Summa SummarumBeroende på din egen situation, hade jag vägt fördelar mot nackdelar. Min nya fina dator, mobb, vad vill jag ha ut av den på Internet? Hur fort kan jag öht köra på nätet under de allra bästa tänkbara förhållandena? Om jag väljer en standardlösning, får jag då en acceptabel hastighet till ett rimligt pris? Det är inget lät valLäs även andra bloggares åsikter om BlackBerry, blogmobil, bredband, bredbandsoperatör, dator, fiberoptiskt bredband, Firefox, operativsystem, optofiber, webbläsareTeknoIThardware RSS

teknoit-hardware.blogspot.com: XP inkompatibelt med Vista?
Vilken rubrik Är XP inkompatibelt med Windows Vista, eller rättare sagt vice versa?Därom tvista de lärde inte bara undertecknad, som då påstår sig vara lärd och oomtvistad. Jag har alltså en hel del problem med mina maskiner. Jag har massor av datorer i mitt hemkombinerade kontor, fler än jag ids räkna, mellan 1530 stycken, kanske ännu fler, och många många fler om man räknar helhalvfärdiga maskiner, delar, komponenter.Alla körs i nätverk, oftast, av alla de slag, med olika topologier, media och arkitekturer, med allt från MS till L till allt möjligt exotiskt. En vildvuxen flora. Det som jag tycker är frapperande, redan från den tiden då jag körde beta, är att Vista är så fientligt inställt till tidigare Windowsversioner. Det är inte lätt att få kontakt med XPmaskiner, än mindre W2K, WMe, W98 och tidigare. Fast det där är nog ett understatement; det är nästan omöjligtJag har arrangerat mina datamaskiner på ett sätt så att alla har en unik begynnelsebokstav, eller tecken. Då kan man trycka exempelvis Ctrl Skift Alt 0 O och upp dyker skrivbordet till datorn Odin.Man måste trixa och fixa med inställningarna på närmast mikroskopisk nivå för att få det att fungera.Det var krångligt redan sedan XP gjorde sitt intåg i våra ITliv, vilket dock bleknar sedan Vista beskådades. Det här är ett trendbrott. Jag har kört på Windows sedan version 2.0, alltså sedan säg 1988, och på den tiden var det bara ett gulligt skal till MSDOS. Men nu är det nu Vista krånglar för mig och hos mig Vad ska man med ett operativsystem till om det inte går att koppla samman med andra operativsystem?Och inte ens med tillverkarens egna och tidigare operativsystem? Det är som om en MercedesBenz CLK Coup av årets modell inte kan köra på samma väg som en MB från 2005 de frontalkrockar Läs även andra bloggares åsikter om Microsoft, Microsoft Windows, Microsoft Windows Vista, Microsoft Windows Vista Ultimate, PCTeknoIThardware RSS

Inga kommentarer: