måndag 23 juni 2008

Hittat på nätet: Framme i vackra Varenna

Svensk IT-blogg
När jag satt i soffan hemma såg jag en grej på exponerat.blogspot.com gissa om jag höll på att trilla av stolen! Vissa saker som står där är ju helt söt, och ni kommer garanterat vilja trilla av stolen när ni ser det här. Ordspråket som säger "Bättre en fågel i handen, än 10 i skogen" vet sin plats i universum.

Måste bara tipsa om det här Framme i vackra Varenna, om du tycker som jag skriv något om nedan!

Lite av det som noreply@blogger.com (Helena/Bildbloggerian) skriver:
Bild tagen på vårt hotellrums balkong ikväll...En lång dags färd mot natt... Det var kväll innan vi var framme i Italien och nu är det dags att sova skönhetssömnen på vårt mysiga hotell i Varenna vid Comosjön. Regnmolen har hängt tunga, men med såna här vackra omgivningar är det härligt ändå Den här utsikten fick vi njuta av från balkongen ikväll. Vacker, eller hur?Vill ni se hur det kan se ut vid Comosjön när himlen är blå och se vår lilla pärla till hotell klicka här för ett bildspel på hotellets webbsida. Och här finns en film från ett resereportage. Andra bloggar om Italien, Comosjön, foto, resor


Svårt att inte ha en åsikt, eller hur?

Lite mer spännande saker:

exponerat.blogspot.com: Lillsjön och Comosjön
Jag tog en tur runt Lillsjön igen häromkvällen när solen var på väg ned.Visst är det vackert i vår lilla naturoas i Bromma?Alla mina inlägg med bilder från Lillsjön året runt ser ni här En annan sjö, i ett annan del av Europa åker vi till i nästa vecka.Nämligen Comosjön i ItalienJag bokade flygbiljetter till Milano idag och vi tänkte ta en långhelg i någon vacker liten stad runt Lago di Como. Har blivit tipsad om Bellagio, så vi kanske åker dit. Jag älskar Italien och det ska bli superhärligt att få njuta av god mat, höga berg och djupa vatten i skön förening. Skulle tro att jag kommer att ha en del vackra vyer att fotografera... Har någon av er läsare varit runt Comosjön och har några bra tips?Andra bloggar om foto, lillsjön, italien, comosjön

exponerat.blogspot.com: Tänk så vackert det är i Italien...
Åh, så mycket jag tycker om Varenna och Comosjön Och hotellet Albergo Milano där vi borVi har utforskat stan idag, och det är verkligen precis lika pittoreskt och romantiskt som jag hade hoppats. Jag har gått runt med ett leende hela dan och fotograferat och fotograferat. Och även Mattias, som inte brukar fota sådär extremt mycket, har kommit på sig själv med att ta bild efter bild efter bild Det har dock varit svårt att få till de riktigt bra bilderna eftersom det bitvis varit så grått och himlen har blivit vit och utfrätt på bilderna.Idag bytte vi till ett annat rum en våning upp med "frontal lakeview" när vi bokade hade de "bara" ett rum med delvis sjöutsikt första natten, men då kunde vi få byta till det andra med ännu vackrare utsikt de andra nätterna. Det är inte så dumt kunna ligga på sängen och ha den här utsiktenHär ser vi ut över stanbyn från balkongen.En av alla små branta gulliga gränderna i stan. Och här var det faktiskt blå himmel också.Vi tog bilen upp till Castello di Vezio ovanför Varenna. Magnifik utsikt och jag kan tänka mig hur vackert det skulle varit om inte diset och molnen legat så tunga över bergen.Varenna sedd från vattnet när vi tog båten till Bellagio.Men vädret har ändå varit mycket bättre än vad prognosen hade spått för idag, för det har bara kommit någon enstaka regnskur och ibland har vi skymtat blå himmel också. Lika varmt som i Sverige har vi inte haft, men det har varit behaglig värme och vi har verkligen haft en underbar dagIkväll har dock regnet öst ner, men det var först sen vi kom tillbaka från Bellagio, dit vi tog färjan för att äta middag. Då vi kom tillbaka till hotellet beställde vi upp dessert och ost till hotellrummet och satt i dörröppningen till balkongen under ett täcke och åt och drack vin och njöt av den fantastiska kvällsutsikten över sjön och bergen. Ingen dum avrundning på en härlig dag...Andra bloggar om Italien, Comosjön, foto, resor

exponerat.blogspot.com: Så många bilder att välja bland...
Första dagen låg molnen väldigt långt ner över bergen och man kan bara ana hur höga bergen är där bakom molnen.Jag har suttit och tittat igenom alla bilder från helgens Italienresa, och det är många... Det är svårt att välja ut vilka bilder som jag ska visa här, för själv tycker jag ju om de flesta eftersom de är minnen från en otroligt härlig resa Jag tog Varenna till mitt hjärta från första stund och jag skulle mycket väl kunna åka tillbaka och bo på vårt underbara lilla hotell igenHär kommer några av bilderna och det lär nog dyka upp fler bilder en tid framöver här, för jag måste ju dela med mig av mina minnen Varenna, nere i den lilla hamnen eller vad man ska kalla det. Det var fler änder än båtar som låg där Härifrån gick färjorna till andra sidan sjön. Båtarna gick rätt tätt både bilfärja och för vanlig persontrafik. Det var jättesmidigt att ta bilfärjan över vattnet, så slapp man köra runt sjön.Det gick en huvudgata för biltrafik genom Varenna, sen var det bara att promenera runt. Med andra ord fanns det inte särskilt många pplatser... Och överallt var det dessa smala branta trappor som ledde neråt i flera etage mot sjön. Det var väldigt charmigt Det här var det sista vi såg av vackra Varenna när vi åkte iväg med bilfärjan över Comosjön, för att sen köra till flygplatsen i Milano. Jag tycker det ser ut som en liten leksaksstad med alla färglada hus, som ser ut som lilleputthus med de stora bergen bakom.Färjan gick till Menaggio tvärsöver sjön och därifrån körde vi vidare till flyget. Och nu när resan nästan var över kom minsann den blå himlen fram också, som visat sig väldigt sparsamt tidigareAndra bloggar om Resor, Italien, Comosjön, foto

Inga kommentarer: