fredag 27 juni 2008

Vad sägs? Webben dödade Windows?

Svensk IT-blogg
Om du hade ett äpple på huvudet, skulle det aldrig rulla av (ja du skulle inte kunna röra dig på en halvtimme) om du såg det jag såg på teknoit-hardware.blogspot.com det var verkligen så att man ville tappa hakan när man läste. Tror aldrig jag har blivit så förfärligt överaskad av det som noreply@blogger.com (Dan O.P. Sandberg) skriver, och endel av det är så bäst.

Men dock, noreply@blogger.com (Dan O.P. Sandberg) skriver helt klart vissa fina grejer . Se här till exempel:
br Nej, inte Apple, nej, inte konsoller, nej, inte mobbar, nej, inte Linux**ix, utan webben är förövaren som saboterarsaboterade allt för Microsoft och deras flaggskepp Windows. Man kan säga att man kan flagga för Windows nederlag.br Hade jag varit programmerare därborta i Redmond, Washington, USA, strax norr om soliga Kalifornien, hade jag för det första gjort Vista enkelt. br Asketism är nyckelordet. Enkelt snabbt. Jag hade piskat allt från mobbar till mediacenter till Mac till konsoll till stordator inklusive XP som i alla avseenden är långt bättre. br Vista verkar inte ha mycket gemensamt med XP. Det senare påminner mer om min all time favorite, nämligen Windows 2000 Professional.br Fast den är inte längre aktuell för uppdateringar, vilket kommer att göra det lite svårt att använda på den allra senaste hårdvaran.br Fast grymt snabb är den, snabbare än XP, som dock går ofantligt mycket kvickare på alla mina datorer än Vista. Inte ens om man låter indexera hela hårddisken, kan Vista mäta sig med XP. Men det gäller att rensa även XP från allt jox som inte behövs.br Java? Neee... Messenger? Nee... WMP? Definitivt nee... Konstiga tjänster och autostartare? Bort dem. Och installera SP2. Gör så och du har en dator som klarar allt just nu; snabbt, enkelt och billigt. br I kväll ska jag testinstallera Vista SP1, Vistas uppgradering alltså, från igår. Don't hold your breath Och Vista försöker jag undvika i möjligaste mån. Tur att det finns Ubuntu, snart kommer Hardy Heron LIVEbr Läs även andra bloggares åsikter om Internet, operativsystem, webbläsare, Ubuntu, linuxTeknoIThardware RSS


Skulle väldigt gärna vilja veta vad du tycker om det ovan! Så kommentera gärna :)

Hittade lite andra bloggar om detta:


teknoit-hardware.blogspot.com: Min nya PC är en...
FS, Fujitsu Siemens, modell Scaleo L, processor Intel Pentium D 925, 3 GHz. Den är ungefär ett halvår gammal, sedan den började tillverkas alltså, och därför kostade den endast 3000 hos Siba för tre dagar sedan. Tangentbord och mus medföljer men inte skärm och inte heller någon annan hårdvara, bortsett från lite mjukvara. Windows så långt ögat nårJa, mjukvaran, ja den utgår från Microsoft Windows Vista Home Basic. Jag tycker det är väldigt tråkigt att jag dels inte kan välja operativsystem jag föredrar XP Pro när jag nödvändigtvis måste köra Windoze och dels att man inte kan köpa den barebone, alltså utan OS öht. Det hade inneburit att den antagligen hade blivit ytterligare drygt en tusing billigare och jag kunde ha Ubuntat och Knoppixat och Windows 2000 Servrat bäst jag velat.Nu måste jag köra med Vista inget fel i det, men det känns inte som höjden av valfrihet. Sibaneserna ville dock inte heller låta mig köpa den till reducerat pris om de hade formaterat disken först.Disken, ja, den rymmer 160GB, gränssnittet är som vanligt SATA. Den kommer från Western Digital, WD1600AABS är namnet. Det är deras budgetmodell i Caviarserien i den här storleksklassen. Överföringshastigheten är 3 Gbs, 2 MB Cache är vettig, liksom en rudimentär rotationshastighet om 7200 RPM. Och den är tyst, tyst, tyst, liksom datorn i övrigt, och sval tack vare vätskekylningen.Western Digital Caviar 160GB WD1600AABS. Ganska snabb, mycket tyst. Det finns mycket mer att berätta om den. Jag vet, jag ska berätta mer om CPU, grafikkortet som faktiskt klarar en del moderna OpenGLspel, trots att det är Intels inbyggda historia, konsumenttekniskt och mycket annat.TBALäs även andra bloggares åsikter om Fujitsu Siemens, Knoppix, konsumentköplagen, Microsoft Windows Vista, Siba, stationär PC, UbuntuTeknoIThardware RSS

quantrill.blogspot.com: Från Windows Vista
Hemma och snörvlar

teknoit-hardware.blogspot.com: Xperia, är den bättre än min trotjänare Palm III?
Vem vinner, Xperian eller trotjänare Palm III? Jag står alltid och petar i den, älskar den, behöver den. Ni skulle bara veta vilken betydelse den haft, inte bara för mig, utan världshistoriskt. Men det är hyschhysch än så länge. Fast snart kommer du och alla andra att förstå. Det är rätt och gott. En supermobil, Sony Ericssons Xperia.Fast apropå produkterna, det här är en orättvis jämförelse. En Palm III är en handdator, inte en mobiltelefon med inbyggt tangentbord. Inte heller har en Palm III inbyggd GPS, trådlöst nätverk, Turbo3G, färgskärm om 800x480px i 16bitarsformat blott 65 536 färger. Bah.Inte heller är en Palm III i metall och den är definitivt inte heller en Windowsmobil Windows Mobile 6. Xperia X1 är den första SEmobben med inbyggt Windowsstöd. Och inte heller klarar min Palm III egentligen har jag tre stycken, Gose, Nose och Tose, men använder främst Gose av multimediala attribut och underhållning.Båda har ungefär lika stora skärmar, Xperians mäter iaf 3" i sådan där färg, hrmph. Fast å andra sidan är min Palm III ungefär tio år gammal 10, klarar sig ett kvartal på bra batterier och är en god vän jag aldrig ämnar skiljas från. En annan fördel med min Palm III, Gose, är att den väger mindre än de 145 gram som en Experia X1 tyngs ned av. Och priset ska vi nog inte ens diskutera Gose är värdelös idag, Xperia X1 landar på 6 495 kronor och då tillkommer abonnemang. Fast det är ändå hälften, typ, mot vad Iphone kostar utan abonnemang i några europeiska länder, däribland Tyskland.Man skulle skaffa ett riktigt tangentbord, ihopvikbart, till sin handdator Gose...Läs även andra bloggares åsikter om mobb, mobiltelefon, Palm III, PDA, Sony Ericsson, XperiaTeknoIThardware RSS

Inga kommentarer: